عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی: خطر وقوع سونامی در استانهای حاشیه خزر وجود دارد

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دکتر مهدی زارع عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه گلستان برگزار می شد اظهار کرد: با توجه به زلزله خیز بودن کشور، بعد از زلزله منطقه کرمانشاه زلزله های زیادی در سایر استانها به وقوع پیوست که از بزرگترین و عمده ترین آنها می توان به زلزله های هجدک کرمان، سومار، تهران، مریوان، لنگرود و فیروزکوه اشاره کرد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی به گسل فعال گرگان اشاره کرد و افزود: با مطالعات صورت گرفته بر روی گسل خزر یا گسل گرگان مشخص گردیده که 7 گسل فعال در کف دریای خزر وجود دارند که امکان وقوع سونامی و امواج تا ارتفاع 4 متر را ممکن می سازد.
ایشان در ادامه به اهمیت علم زمین شناسی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به آیین نامه ۲۸۰۰ که حداقل ها برای ساختمان ها ذکر شده است، توجه به ملاحظات ایمنی توصیه شده از سوی محققان زمین شناسی در ایمن سازی و توسعه شهر به صراحت و تأکید باید مورد توجه قرار گیرد و از احداث ابنیه در نقاط خطرناک، بارگذاری جمعیت و بلندمرتبه سازی در این نقاط باید اجتناب کرد.
دکتر زارع در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: تعداد دستگاه های شتاب نگاری و ایستگاه های باند پهن در استان کافی نیست که باید آن دستگاهها و ایستگاهها به صورت برخط دربیاید تا سامانه پیش هنگام زلزله را داشته باشد. البته این کمبود بصورت کلی و محسوس وجود دارد بطوریکه در کشور باید بیش از 4500 ایستگاه لرزه نگار داشته باشیم که تنها حدود ۱۲۰ ایستگاه فعال وجود دارد.


 پیش از برگزاری نشست مطبوعاتی، سخنرانی تخصصی زلزله با عنوان "لزوم بازنگری ارزیابی خطر زلزله در شرق البرز(استان گلستان)" و با حضور مسئولان دستگاه های مختلف برگزار گردید.
گفتنی است براساس پيشنهاد سازمان يونسکو و تصويب دولت، مؤسسه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي در آذرماه ۱۳۶۸ تأسيس شد و در پاييز ۱۳۷۸ بر اساس مصوبه شوراي گسترش آموزش عالي به پژوهشگاه ارتقاء يافت.


تعداد بازدید: 1614