مدیریت امور فرهنگی

معرفی بسیج دانشجویی

فرمانده هان بسیج دانشجویی دانشگاه از بدو تأسیس

   
علی گل پرور سیدمحمد حسینی علیرضا وریج کاظمی امیر رضا آهوان سید محمد حسین کزازی

 

تشکیل بسیج

بسیج یک حرکت اجتماعی است که در هر جامعه ای با توجه به فرهنگ آن جامعه و به اشکال مختلفی در اثر شرایط خاص بوجود می آید، حتی در دوران صدر اسلام نیز به هنگام حمله کفار و منافقین علیه مسلمانان، زمانی که فرمان تشکیل نیروی مبارز علیه آن ها داده می شد، مسلمانان داوطلبانه در مساجد گرد هم می آمدند تا توان خود را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی برای مقابله با دشمنان اسلام بسیج کنند.

در طول تاریخ اسلام و ایران همواره دشمنان سعی کرده اند به اشکال مختلف از پیشرفت و ترقی مسلمانان جلوگیری کنند. انقلاب اسلامی ایران که الهام گرفته از اسلام ناب محمدی صلوه الله علیه بوده از نخستین روزهای پیروزی با توطئه های گسترده و سازمان یافته دشمنان اسلام روبرو گردید. عظمت اهداف انقلاب و گستردگی توطئه های دشمنان ایجاب می کرد که برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی و ارزش ها و اهداف آن در برابر شبیخون ابرقدرت ها دفاع کرد؛ بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، درون اقشار میلیونی و به طور خودجوشف حرکتی در جهت حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب و پیروزی بزرگی که نصیب امت اسلامی شده بود، به وجود آمد.

امام خمینی رحمه الله علیه در این رابطه چنین می فرمایند: ((قضیه بسیج همان مسئله ای است که در صدر اسلام بوده است. این مسئله جدید نیست؛ در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است، باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کسی در هر شغلی که هست، مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان)).

بسیج دانشجویی

بسیج دانشجویی تشکلی انقلابی ست که در تاریخ 2 آذرماه 1367 به فرمان رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، برای دفاع از اسلام و انقلاب و پاسداری از اصول تغییرناپذیر نه شرقی نه غربی، ترویج اسلام ناب محمدی (ص)، پاسخ به مسائل اعتقادی بسیجیان و جلوگیری از نفوذ ایادی بیگانه، تلاش برای ایجاد حکومت بزرگ جهانی اسلام و ترویج تفکر بسیج در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تشکیل گردیده است. فرهنگ و تفکر بسیجی برگرفته از مبانی انقلاب اسلامی و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که ایمان، تلاش مخلصانه، هوشیاری در شناخت دشمن، محبت و ایثار در برابر دوست، ایستادگی و مقاومت شجاعانه و خستگی ناپذیر در برابر دشمن، حضور آگاهانه در صحنه های مختلف و به میدان آوردن همه توانایی های خود در راه آرمان های نظام اسلامی، عدالت خواهی و پیشگامی، نوآوری، دلیری در عرصه علم و سیاست و دین داری و خدمت، تعبد و ولایت مداری، از شاخص های این فرهنگ غنی است.

امام خمینی (ره): بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد. امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند، فرزندان بسیجی ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر نه شرقی و نه غربی باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلیف بیشتر به یگانگی و اتحاد احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند؛ تنها با بسیج است که این مهم انجام می پذیرد.

بسیج دانشجویی دانشگاه

اواخر سال 88 بود که کم کم مسأله تأسیس بسیج دانشجویی در دانشگاه نوپای گلستان بر سر زبان ها افتاد. یکی از دانشجویان نخبه دانشگاه که بیش از 17 رتبه کشوری و استانی در کارنامه اش به چشم می خورد، به همراه عده ای از دوستانش که دانشجویان نخبه علمی دانشگاه بودند، برای تأسیس بسیج دانشجویی اقدام نمودند. تلاش آن ها در مرداد ماه 1389 به ثمر نشست و خبر تأسیس حوزه بسیج دانشجویی امام خامنه ای مدظله العالی و چهار دفتر آن در چهار دانشکده دانشگاه گلستان منتشر شد. با استقرار کامل بسیج دانشجویی، این نهاد انقلابی در تاریخ 27 مهرماه 1389 به طور رسمی با حضور مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور افتتاح شد. اگر این روزها در دانشگاه سری بچرخانید، می توانید این دفاتر را پیدا کنید و از نزدیک با فعالیت های گسترده دانشجویی که به یقین چتری برای همه سلیقه هاست، آشنا شوید. اگر بخواهیم به بخش های مختلف بسیج دانشجویی به عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی و سیاسی نگاه گذرا داشته باشیم، بایستی از هیئت فاطمیون و هفت سال فعالیت مستمر آن، کانون های بررسی و تحلیل، زنان و خانواده، تربیت بدنی، نوسازی معنوی، نشر ارزش ها، اردویی و گردشگری، سایبری، تربیت و آموزش، مطالعات، علمی و سازندگی، سخن به میان آورد که در هفت سال گذشته محل تربیت و رشد بسیاری از دانشجویان نخبه علمی، سیاسی و فرهنگی در دانشگاه گلستان بوده اند. این نخبگان را که تحت عنوان ادوار بسیج دانشجویی شناخته می شوند امـروز می توان در مهم ترین پژوهشگاه های علمی، صنعتی، دفاعی و فرهنگی کشور و در کرسی تدریس دانشگاه ها مشاهده کرد. دانشجویانی که تنها با اتکا بر توانایی های خود بیش از سه هزار دانشجوی دانشگاه گلستان را در اردوهای بدو ورود بسیج دانشجویی در شهر قم و در اردوهای راهیان نور میزبانی نمودند؛ باشکوه ترین مراسم تدفین شهدای گمنام را در استان گلستان رقم زدند؛ صد ها نفر را در حلقه های دوستانه خود سازماندهی کردند؛ آثار فاخر فرهنگی مانند دوازده ساعت اعوذ بالله را منتشر نمودند؛ و دارای نشریاتی همچون نشریه اجتماعی فرهنگی سدید، علمی پژوهشی چمران و سیاسی اجتماعی مناره می باشد. بسیج دانشجویی به عنوان مهم ترین نهاد فرهنگی دانشگاه، مهد تربیت دانشجویان نخبه در عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی و غیره بوده و ضمن پرهیز از ورود به دعواهای سیاسی و سیاسی بازی های جناح های مختلف، با نصب العین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری مد ظله العالی، به عنوان تنها سیاست اصلی، تمام تلاش خود را صرف تربیت دانشجویان عالم، بصیر و متعهد نموده است. رکن اصلی و شاکله بسیج دانشجویی، دانشجو می باشد و این دانشجو است که باید با نوآوری، خلاقیت، بصیرت، ایمان و علم همراه با عمل، سکاندار حرکت این جنبش دانشجویی باشد.

ارتباط با بسیج

برای ارتباط با بسیج دانشجویی دانشگاه گلستان، می توانید به دفاتر بسیج واقع در دانشکده های فنی و مهندسی الغدیر، فنی و مهندسی فاضل آباد، و علوم انسانی مراجعه نمایید. جهت ثبت نام در بسیج، با به همراه داشتن دو قطعه عکس و کپی شناسنامه و کارت ملی، به دفاتر بسیج دانشجویی مراجعه فرمایید.

اللهم احفظ امامنا الخامنه ای ((مدظله العالی))


  • برچسب ها:
  • معرفی
  • بسیج دانشجویی
تعداد بازدید: 14890