مدیریت امور فرهنگی

نقد و بررسی مستند مادرکشی با حضور محمد درویش برگزار شد

سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار مدیریت امور فرهنگی دانشگاه؛ به مناسبت روز درختکاری، برنامة نقد و بررسی مستند مادرکشی با حضور دانشجویان، اعضای هیئت علمی و فعالان نهادهای مدنی زیست‌محیطی استان و با حضور محمد درویش، فعال محیط ‌زیست و مدیر کل سابق دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که به همت دفتر گلستان انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و همچنین انجمن علمی دانشجویی علوم اجتماعی و کانون محیط زیست دانشگاه، برگزار ‌شد، دکتر علیزاده مدیر امور فرهنگی دانشگاه ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: هدف از برگزاری این جلسات، پرداختن به آثار توسعه لجام‌گسیخته و ناهماهنگ با محیط زیست در میان فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی و تلاش برای تبدیل آن به موضوع گفتگوهای اجتماعی است.

در ادامه محمد درویش دربارة مستند مادرکشی به کارگردانی سوهانی گفت: فیلم مادرکشی یک قصه و داستان جذاب است که در صحنه مستند سینمای محیط زیستی یک استثنا به شما می رود. این فیلم تاکنون در 280 دانشگاه کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفته و شاید بتوان گفت: مستند مادر کشی به اندازه ده ها سخنرانی و کتاب توانست به ظرفیت سازی در حوزه محیط زیست کمک نماید.

مهندس محمد درویش ضمن اشاره به تاریخچه بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی و احداث سد در مسیر رودخانه ها از اصل چهار ترومن تا دوران پهلوی تصریح کرد: مبنای فکری این دوران استفاده حداکثری از منابع آبی کشورها بوده است که بررسی شواهد و قراین نشان می دهد آثار مخرب زیادی برای محیط زیست به همراه داشته است.

وی در ادامه به سیاستگذاری های غلط در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: نمونه بارز این کج روی ها در دریاچه ارومیه قابل مشاهده است. زیرا برخی از اساتید و متخصصین دانشگاهی پیشنهاد دادند تا با افزایش سدسازی و گسترش اراضی کشاورزی مانع از بزرگترشدن دریاچه ارومیه شوند و سرانجام 72 سد احداث و 70 هزار حلقه چاه غیر مجاز بر این دریاچه حفر گردید که خشک شدن بزرگترین دریاچه داخلی کشور و بیستمین دریاچه بزرگ جهان را به همراه داشت. امروز شاهد آن هستیم که بر اثر تصمیمات نادرست دریاچه ارومیه به تلی از کویر و یک کانون بحران نمک تبدیل شده است و این نگرانی وجود دارد که 5 میلیون نفر از هموطنان مهاجرت نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به فاجعه آمیز بودن اتفاقات محیط زیستی که در سال های اخیر در کشور رخ داده است اشاره کرد و افزود: راه برون رفت از معظلات زیست محیطی ترویج فرهنگ عشق ورزی به محیط زیست از دوران کودکی و تقویت باور مدرسه طبیعت در افکار عمومی است.

وی از حاضرین خواست جهت صیانت از محیط زیست از خود شروع نمایند و افزود: آرزوی هر فعال و کنشگر محیط زیستی این است که محیط زیست به دیالوگ خانواده ها تبدیل شود و در پایان به سؤالات دانشجویان پاسخ دادند.


  • برچسب ها:
  • محمد درویش
  • نقد فیلم
  • مادرکشی
  • انجمن علمی
  • کانون فرهنگی
  • دانشگاه گلستان
تعداد بازدید: 2844