مدیریت امور فرهنگی

بررسی عملکرد دولت دوازدهم در زمینه اقتصادی و عدالت اجتماعی

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار مدیریت امور فرهنگی دانشگاه؛ به همت انجمن اسلامی دانشجویان سخنرانی با عنوان " عملکرد دولت دوازدهم در زمینه اقتصادی و عدالت اجتماعی " با حضور دکتر علیرضا علوی­تبار، روزنامه نگار، اقتصاددان و فعال سیاسی اصلاح طلب در روز دوشنبه 10 اردیبهشت 97 در سالن رشد دانشگاه گلستان برگزار گردید.

علوی تبار در آغاز سخنانش فقر و نابرابری را از مؤلفه­های عدالت اجتماعی بر شمرد و به انواع فقر در جامعه اشاره کرد. وی گفت: فقر چندبعدی شامل محرومیت در استفاده از آموزش، بهداشت، مسکن مناسب و امکانات زندگی می­باشد. مطالعات در ایران نشان می دهد که دولت ها در کنترل این بعد از فقر موفق بوده اند بطوریکه طبق گزارش­های موجود حدود 11 درصد ایرانی ها از نظر فقر چند بعدی فقیر هستند و این تعداد نیز 40 درصد مولفه های ذکر شده را در اختیار ندارند. از آنجایی که این فقر تحت تأثیر سرمایه­گذاری های که از منابع عمومی و دولتی صورت می­گیرد جایگاه ایران از نظر این شاخص در وضعیت مطلوبی بعد از انقلاب می باشد. 

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنانش به فقر درآمد هزینه­ای اشاره کرد و گفت: ابعاد این فقر شامل فقر شدید و مطلق می باشد. در فقر شدید خانواده­ تمام درآمدش را صرف خرید مواد غذایی می­کند اما نمی­تواند در شبانه روز 2500 کالری تأمین نماید و در فقر مطلق درآمد خانواده برای تأمین سلامت جسمی و روانی کافی نمی­باشد. وی ضمن اشاره به آمارهای موجود افزود: 1.6 درصد از خانوارهای ایرانی زیر خط فقر شدید و 30 در صد از خانوارها زیر خط مطلق هستند که نشان دهنده این است ایران از نظر فقر درآمد هزینه ای در وضعیت خوبی نیست. وی در ادامه گفت: آمارها نشان می دهد درآمدهای نفتی و سرمایه گذاری های ایجاد شده در بخش خدمات مختلف، فقر چندبعدی را کاهش داده اما نظام اقتصادی و اجتماعی قادر به خلق ثروت توسط مردم نبوده است تا بتواند منجر به کسب و کار شود.

علیرضا علوی­تبار به موضوع نابرابری به عنوان یکی دیگر از مؤلفه­های عدالت اجتماعی اشاره کرد و گفت: 95 درصد ایرانی­ها اظهار دارند جزو طبقه متوسط و پایین جامعه هستند و تنها 5 درصد اعلام کردند که از طبقه بالای جامعه می باشند اما واقعیت این است که مشکل اصلی توزیع در دو دهک بالا و پایین جامعه می باشد و 8 دهک میانی تفاوت درآمدی چندانی ندارند. وی در ادامه افزود: با وجود سیاست­های حمایتی از اقشار فقیر توسط کمیته امداد، بهزیستی، صندوق­های حمایتی، بیمه رایگان اقشار کم درآمد دولت نتوانسته است نابرابری را کاهش دهد و تنها توانسته بهبودی نسبی ایجاد کند. وی یکی از دلایل عدم موفقیت در کنترل نابرابری را هدفمند نبودن حمایت ها برای 3 دهک بالا دانست و گفت: 37 درصد از افرادی که از بیمه رایگان و یا سوخت یارانه­ای استفاده می کنند به جهت اینکه از دهک­های بالای جامعه هستند نیاز مالی ندارند.

وی در پایان ضمن پاسخگویی به سؤالات دانشجویان خاطر نشان کرد: اصلاحات ساختاری تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی است و می بایست سیستم توزیع مجدد در ایران طراحی شود بطوریکه مبنای اخذ مالیات باید درآمد یا مصرف خانواده­ها باشد نه سود شرکت­ها همچنین ساماندهی اقتصاد غیررسمی به منظور کنترل فرار مالیاتی صورت گیرد.


  • برچسب ها:
  • سخنرانی
  • علوی تبار
  • انجمن اسلامی
  • عملکرد اقتصادی
  • عدالت اجتماعی
  • دانشگاه گلستان
تعداد بازدید: 426