معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

دهه سرآمدی آموزش

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶

مدتهاست دانشگاه ها در طی یک سال تحصیلی و به صورت پراکنده اقدام به برگزاری برنامه هایی در حوزه آموزش نموده اند. در همین رابطه در سال 88 اولین هم اندیشی با عنوان " سرآمدی آموزش، فرصت ها، چالش ها و تحولات " با برنامه ریزی و مشارکت وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری ، آموزش و پرورش، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در سالهای بعد نیز برنامه های مشابهی در قالب همایش ها، مراسم بین دستگاهی، نامگذاری ایام هفته، تشکیل اجتماعات و ... با جدیت بیشتری دنبال شد.

در همین راستا محدوده زمانی سوم تا دوازدهم اردیبهشت را به عنوان دهه سرآمدی آموزش اعلام شده است که ضمن گرامیداشت یاد و خاطر استاد شهید مرتضی مطهری و جلب توجه جامعه دانشگاهی به اهمیت امر آموزش و پرهیز از فعالیتهای کلیشه ای با هدف ارتقاء سطح امیدواری به آینده در جامعه؛ موارد زیر در فرآیند تصمیم سازی های مرتبط با امر آموزش مد نظر قرار می گیرد:

  1. ضرورت توجه به تعامل بین دستگاه ها و نهادهای آموزشی به منظور هاهنگی و جلب حمایت همه جانبه در امر آموزش
  2. ترویج پیوند هدفمند آموزش و پژوهش به منظور کمک به کارآمدی بهتر و دستیابی به تصویر روشن تری از آموزش در بستر جامعه
  3. شناسایی و معرفی شیوه های نوین آموزش با هدف ارتقاء سطح کیفی در امر تدریس
  4. توجه به ویژگی مهم اخلاق آموزشی در ارائه خدمات علمی به نسل جوان امروز به عنوان مدیران فردای جامعه
  5. ایجاد بستر مناسب برای نظرسنجی از جامعه دانشجویی در امر آموزش از طریق کرسی های آزاداندیشی
  6. تکریم پیشکسوتان و تجلیل از مقام علم و عالم با هدف ترویج  شاخص های انسانی و معرفتی
  7. اختصاص زمانی برای دانشگاه بدون حصار به منظور فراهم نمودن زمینه شناخت بهتر آحاد جامعه (اعم از اولیاء دانشجویان و یا صنعتگران) با محیط های آموزش عالی
  8. لزوم توجه به نقش "تجربه" در ارتقاء کیفی آموزش با هدف ترغیب استادان مجرب در ارائه خدمات آموزشی در مقاطع مختلف خاصه دوره های کارشناسی
  9. تلاش برای بازتعریف رابطه آموزش و کارآفرینی با هدف اثر بخشی بهتر نقش کارآمد دانش آموختگان در جامعه
  10. معرفی راهکارهای ارتقا سطح استانداردهای آموزشی از طریق همکاری های بین دستگاهی در سطح ملی یا بین المللی

 

تلاش برای دستیابی به راه حل های عملی برای توانمند سازی هیأت علمی گامی برای دستیابی به راهکار های ارتقاء کیفی در نظام آموزش عالی

اهمیت موضوع در شرایط امروز جامعه دانشگاهی که نسل جوان دانشمند به جامعه هیأت علمی پیوسته اند، بیش از پیش توجه تصمیم گیران و مدیران آموزش عالی را به خود معطوف داشته است.

از شاخصه های افزایش سطح توانمندی؛ بالا رفتن تراز کیفی تدریس، تلفیق آموزش با مهارت، مشارکت بیشتر دانشجو در فرآیند یادگیری، ارتقاء سطح روابط موثر، مفید و سازنده با دانشجو و تبلور رشد شخصیت فردی استاد به عنوان یک انسان کامل و الگو است.

تحقق این مهم از طریق ایجاد و تقویت زیرساخت های نظارتی اعم از مراکز اعتبارسنجی، مراکز توانمندسازی موسوم به EDC و ... میسر خواهد بود.

 

خواهشمند است این معاونت را از نظرات خود نسبت به ابعاد بیشتر موضوع، تعیین راهکارها و نحوه پیاده سازی مرحله ای کار، بهره مند فرمایید.

 

 

 

 


تعداد بازدید: 1522