با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم؛ از 4 سامانه دانشگاه گلستان رونمایی شد

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش روابط عمومی؛ با حضور دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 4 سامانه "پزشک خانواده، کتابخانه دیجیتال، سیستم هشدار زود هنگام کشاورزی و مرکز محاسبات" دانشگاه گلستان راه اندازی شد.

دکتر حسین مؤمنی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان و مجری طرح پزشک خانواده در این خصوص گفت: همزمان با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف در دانشگاه گلستان از 4 سامانه طراحی شده توسط اعضای هیأت علمی این دانشگاه رونمایی گردید که از این پس اعضای هیأت علمی و دانشجویان قادر به استفاده از آنها خواهند بود.

 

دکتر مؤمنی مجری طرح پزشک خانواده در مورد این سامانه گفت: سامانه پزشک خانواده در قالب طرح پژوهشی و به سفارش سازمان بیمه سلامت ایران طراحی و تولید شده است که در راستای نظام ارجاع الکترونیک وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی به انجام فرآیندهای کاری، نظارت و پایش بر خدمات مراکز بهداشتی درمانی کل کشور از ابتدای سال ۹۷ عملیاتی گردیده است.

ایشان در ادامه گفت: مرکز محاسبات دانشگاه گلستان به همت دکتر مسعود بزی جوان عضو هیأت علمی دانشکده علوم پیاده سازی گردیده است و دارای سرورهای محاسباتی با 140 هسته پردازشی با قدرت پردازشی 3/4GHz می باشد که قابلیت پردازش روی سیستم عاملهای لینوکس و ویندوز، مانیتورینگ، پردازش همزمان و تخصیص پویای منابع را داراست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه گفت: کتابخانه دیجیتال دانشگاه گلستان با هدف گردآوری و عرضه کتابهای ebook مورد بهره برداری قرار گرفت. این کتابخانه قادر است بیش از 50 هزار جلد کتاب و پایان نامه را در خود جای دهد. در حال حاضر نزدیک به 2000 عنوان کتاب در این سامانه بارگذاری و در دسترس اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان قرار گرفته است. از قابلیت های این سامانه امکان مطالعه بر خط، قابلیت دانلود منابع، جستجوی کتابها بر اساس عنوان، نویسنده و موضوع می باشد.

دکتر مؤمنی در خاتمه گفت: چهارمین سامانه راه اندازی شده سیستم هشدار زودهنگام کشاورزی است که با حمایت مرکز تحقیقات ابر اشیا دانشگاه گلستان و همت دکتر محمد مقصودلو عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی گرگان طراحی گردیده است. این سامانه با دریافت، انتقال و رصد پارامترهای محیطی تاثیرگذار و با دریافت سرویس از وب سایت های هواشناسی، امکان تحلیل هوشمند وضعیت اقلیمی محصولات باغی و زراعی را فراهم می آورد. این سیستم پردازشی با استفاده از مکانیزم های داده کاوی امکان تشخیص و پیش بینی وقوع پدیده های خطرناک در حوزه کشاورزی مانند تنش های آبی و دمایی، انواع بیماری های وابسته به پارامترهای محیطی مانند انواع بادزدگی ها، شیوع آفات و... را داراست. همچنین این سیستم قابلیت های نظارتی و کنترلی هوشمند به منظور پیشنهاد زمان مناسب برای عملیات های کاشت و داشت، زمان مناسب آبیاری، میزان آب مورد نیاز گیاه در زمان های مختلف را دارد.

 

 


تعداد بازدید: 824