ایجاد سامانه پایش و حفاظت برج مقبره‌های ایران با طراحی و ساخت ربات هوشمند با تاکید بر میراث جهانی گنبد قابوس

چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومی دانشگاه گلستان؛ دکتر عبدالمجید نورتقانی عضو هیات علمی دانشگاه گلستان و مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس گفت: سامانه پایش و حفاظت بر خط برج مقبره‌های ایران با طراحی و ساخت ربات هوشمند با پایلوت میراث جهانی گنبد قابوس با بررسی جزئیات فرآیند عملیاتی شدن و برنامه ریزی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سال 1401 این طرح از پروژه‌های مهم دانش بنیان است که می‌تواند در پایش و حفاظت از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور برای اولین بار مورد استفاده قرار گیرد و هزینه‌های پایش میدانی آثار تاریخی و فرهنگی کشور کاهش دهد.

دکتر عبدالمجید نورتقانی هدف از اجرای این طرح، طراحی و نصب ابزار دقیق جمع آوری داده‌ها، ایجاد سامانه هوشمند برای جمع آوری و تحلیل داده‌ها و طراحی و ساخت ربات جهت مرمت‌های اضطراری  دانست.

یاد آور می‌گردد دکتر نورتقانی پیش از این به همراه دکتر شادمهر نماینده مردم شریف گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با مهندس سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیدار و ایجاد سامانه پایش و حفاظت از برج مقبره‌های کشور را با طراحی و ساخت ربات هوشمند نمونه گنبد قابوس مطرح کردند که مورد استقبال و موافقت وزیر قرار گرفت.


تعداد بازدید: 521