گفتگوی اختصاصی با رئیس دانشگاه گلستان به مناسبت هفته دولت و آغاز سال تحصیلی جدید
چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱
با سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر خواجه شاهکوهی رئیس محترم دانشگاه گلستان ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و با هنر به جنابعالی خدا قوت می گوییم و اگر اجازه بفرمایید سوالاتی را در حوزه فعالیت ها و عملکرد دانشگاه و همچنین برنامه های شما مطرح کنیم. ابتدا خواهش میکنم خودتان را معرفی نمایید، سابقه تدریس و فعالیت در عرصه های مدیریتی خود را بفرمایید؟
علیرضا خواجه شاهکوهی دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و دانشیار و عضو هیات علمی گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه گلستان هستم.
سوابق اجرایی متعددی دارم که می توان به بخشی از مسئولیت هایی که بر عهده داشتم اشاره کنم از جمله: مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مدیر گروه جغرافیا، معاون دانشجویی و فرهنگی، معاون اداری و مالی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان، رئیس بنیاد نخبگان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان گلستان.
1 – آقای دکتر خواجه شاهکوهی بفرمایید که روند جذب هیات علمی، رویکرد هیات اجرائی جذب در گزینش، جذب و تبدیل وضعیت اساتید در طول مدت مدیریت جنابعالی چگونه بوده است؟
در چارچوب مقرارت و قوانین جذب اعضای هیات علمی، در این بازه زمانی با اعلام فراخوان اردیبهشت 1401 در جهت جذب 6 نفر برای رشته های متقاضی اعلام نیازگردید؛ و در حال حاضر 59 نفر در این فراخوان شرکت کرده اند و دبیرخانه هیات اجرایی جذب در حال بررسی رزومه و اطلاعات متقاضیان، جهت انجام مراحل جذب می باشد. رویکرد هیات اجرایی با اعضای جدید، بر اساس جذب با بالاترین کیفیت علمی و در راستای ارتقای سطح علمی گروههای آموزشی متقاضی، با جذب افراد متعهد و علاقمند به امر آموزش و پژوهش می باشد. در این مدت 8 نفر از متقاضیانی که مراحل جذب را طی کرده اند؛ به جمع همکاران هیات علمی دانشگاه اضافه شده اند. همچنین تعداد 26 پرونده تبدیل وضعیت در مراحل استعلام و تحقیق قرار دارد.
اکنون تعداد16پرونده نیز در مرحله تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی و رسمی قطعی در مرحله بررسی قرار دارد و 10 پرونده ارتقای مرتبه علمی در انتظار تشکیل جلسه هیات ممیزه است.
2 - در خصوص تاسیس و راه اندازی رشته های جدید چه کارهایی صورت گرفته یا انجام خواهد شد؟
با توجه به پتانسیل و بسترهای علمی خوبی که در گروههای آموزشی دانشگاه موجود است، برای راه اندازی رشته گرایشهای جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی بویژه با استفاده از ظرفیت طرح تعاون بین دانشگاهی، اقدامات موثری انجام گرفته است، از جمله با تلاش و پیگیری های انجام شده تعداد 6 رشته گرایش در مقاطع ارشد (آموزش زبان انگلیسی، مهندسی برق قدرت، مهندسی صنایع، مهندسی معماری منظر و نانو فیزیک) و دکتری (فیزیک ماده چگال) هم اکنون در کارگروههای تخصصی دفتر گسترش آموزش عالی در حال بررسی نهایی برای صدور مجوز هستند و تعداد 2 رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد (مدیریت تربیت بدنی و حقوق خصوصی) و یک رشته در مقطع دکتری (آمار) با اخذ مصوبه شورای دانشگاه، در مرحله نهایی آمادگی مدارک برای بارگذاری در سامانه آموزش عالی هستند. در آینده نیز با توجه به شرایط دانشگاه و گروههای آموزشی متقاضی، تلاش خواهد شد حتی الامکان با استفاده از ظرفیت طرح تعاون بین دانشگاهی، مسیر راه اندازی رشته گرایشهای جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی تا حد ممکن هموار شود تا در مدت زمان بهینه و معقولی اخذ مصوبه شورای دانشگاه و بارگذاری مدارک در سامانه مربوطه انجام پذیرد. در مقطع کارشناسی هم به دلیل تنوع خوب رشته های موجود، سیاست این معاونت در این بازه زمانی، و در راستای طرح تحول آموزش عالی،بررسی و راه اندازی رشته بر اساس رشته های کاربردی مورد نیاز جامعه و استان می باشد.
3 - دانشگاه در حال حاضر چه میزان آمادگی برای استقبال از دانشجویان سال تحصیلی 1402 – 1401 دارد؟
حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با تشکیل جلسات هماهنگی بین مدیران و کارشناسان حوزه، آمادگی کامل برای استقبال از دانشجویان در سال تحصیلی جدید را دارد. از جمله تمهیدات پیش بینی شده، معاونت آموزشی برای بررسی مدارک ثبت نام الکترونیکی دانشجویان در تمام مقاطع و صدور کارت دانشجویی کلیه دانشجویان نو ورود بلافاصله بعد از تایید ثبت نام الکترونیکی آنان آمادگی لازم را دارد. همچنین هماهنگیهای لازم برای انتخاب واحد گروهی و امکان دریافت برنامه هفتگی از سامانه گلستان برای دانشجویان نوورود بعد از تایید ثبت نام الکترونیکی آنان انجام گرفته است. علاوه بر این سایر مطالب راهنمای مخصوص دانشجویان نوورود در مقاطع مختلف و فهرست سوالات متداول تهیه شده است که بعد از اعلام نتایج و همزمان با ورود دانشجویان بر روی وبسایت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در دسترس قرار خواهد گرفت.
4 - یکی از برنامه ها و سیاست های وزارت علوم توسعه مراکز فن آوری و همین طور ارتباط دانشگاه با حوزه کسب و کار است بفرمایید دانشگاه گلستان در این زمینه چه برنامه هایی دارد؟
دانشگاه بستر تولید علم و دانش در جامعه است، بدیهی است هر کسب و کاری برای توسعه و نقش آفرینی موثر در تعالی جامعه، به انباشت دانش و نوآوری نیاز دارد. دانشگاه گلستان اولاً، آموزش دانشگاهی را به سمتی هدایت می کند که دانشجویان بتوانند دانش کاربردی و مرتبط با کسب و کار بیاموزند و ثانیاً تلاش دارد تا با فراهم آوردن بستر فعالیت های پژوهشی کاربردی، در عرصه تولید دانش و فناوری در کشور و منطقه موثر باشد. کما اینکه نتایج پژوهش های کاربردی دانشگاه نیز نشان از حرکت به سمت همین هدف می دهد.
5 - آقای دکتر شما همواره در بیان دیدگاه هایتان به لزوم تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه کار آفرین اشاره کرده اید، بفرمایید دانشگاه های نسل سوم و چهارم به چه دانشگاههایی اطلاق می شود؟ آیا برنامه ای در این زمینه در دانشگاه گلستان داشته اید و یا دارید؟
همان طوری که می دانید دانشگاه های نسل سوم میکوشند تا با بهکارگیری پژوهشهای کاربردی و نوآوری، به کارآفرینی پرداخته و تولید ثروت کنند و دانشگاه های نسل چهارم در عین حال دارای ارتباط برونگرا و عمیق با صنایع و جوامع اطراف آن هستند. دانشگاه گلستان هم در راستای نقش آفرینی در کارآفرینی و ارتباط موثر با جامعه و صنعت و تبدیل به دانشگاه نسل چهارم گام های موثری برداشته است. که می توان به توسعه مرکز رشد دانشگاه، انجام پژوهش های کاربردی در راستای حل مشکلات جامعه و صنعت، فراهم آورن زمینه برای آموزش مهارت های کاربردی در بین دانشجویان (راه اندازی مرکز TMC و دوره های کارآفرینی و کسب و کار و...) اشاره کرد. برنامه های آتی دانشگاه نیز قطعا به سمت افزایش نقش آفرینی موثرتری پیش خواهد رفت و در راستای توسعه استان و کشور در تعامل با سایر دستگاههای اجرای و صنایع ملی و منطقه ای انجام خواهد شد.
6 - آقای دکترشما برای جهت دهی فعالیت های پژوهشی تا کنون چه اقداماتی انجام داده اید و در سال تحصیلی جدید چه برنامه هایی دارید؟
با همت و تلاش اعضای هیات علمی، توسعه پژوهش ها در بدنه اعضای هیات علمی در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. لکن برای رسیدن به چشم انداز دانشگاه نسل چهارم، باید نیازهای جامعه و صنعت در پژوهش های دانشگاهی در نظر گرفته شود. مدیریت حوزه پژوهشی دانشگاه واسطه بین اعضای هیات علمی و جامعه است. لذا باید از دو جهت به شناخت کامل برسد. اول شناخت دقیق توانمندی های اعضای هیات علمی، دوم شاخت نیازهای جامعه که در راستای جهت گیری صحیح پژوهش های دانشگاه قرار است این دو مرحله از شناخت را ابتدا به خوبی انجام دهیم تا بتوانیم دو بخش مذکور را به هم نزدیک کنیم.
7 - نقش معاونت دانشجویی و فرهنگی در ایجاد ارتباط موثر با دانشجویان در سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید و در این زمینه چه برنامه هایی دارید؟
اگرچه حضور کرونا بر فعالیت های حضوری دانشجویان نسبتا تاثیرگذار بوده؛ اما معاونت فرهنگی با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی فعالیت های ارزنده ای داشته و دانشجویان از برنامه های فرهنگی در حوزه تشکل ها، کانون ها و انجمن های علمی ارتباطی موثر با معاونت داشته اند. با توجه به اینکه در حال حاضر فضای دانشگاه به سمت حضوری شدن پیش می رود برنامه های معاونت دانشجویی و فرهنگی بر این مبناست که اولا از ظرفیت فضای مجازی همچنان استفاده کند و ثانیا اینکه با توجه به اسناد بالادستی، نقشه راه عملیاتی مبتنی بر تعیین اهداف و اقدامات، با تعیین مجریان، مخاطبان، زمان و مکان مناسب را طراحی کند و با استفاده از ظرفیت های اساتید و کارمندان و دانشجویان اقدامات عینی را انجام دهد.
8 - مهم ترین اقدامات از سال تحصیلی گذشته تا کنون در خصوص بهبود وضعیت دانشجویان در حوزه دانشجویی و فرهنگی(خوابگاهها، تغذیه، تسهیلات دانشجویی، فعالیتهای فرهنگی و...) انجام شده است؟
از مهم ترین اقدامات این بخش به روز رسانی تجهیزات سالن غذا خوری، پرداخت وامهای دانشجویی اعم از وام تحصیلی، وام شهریه، وام ضروری ازدواج ویژه دانشجویان مقطع دکترا ، وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل به تعداد 560 نفر و به مبلغ 16 میلیارد ریال از طریق صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه، تأمین خوابگاه در بخش خصوصی برای اسکان دانشجویان به تعداد 800 نفر، به روز رسانی سامانه تغذیه و توجه ویژه به افزایش کیفیت غذا بوده است.
دانشگاه گلستان با هدف ترویج فرهنگ ورزش و افزایش نشاط هر چه بیشتر دانشجویان تلاش کرده است تا زیر ساخت های ورزشی را توسعه دهد و بخشی از تجهزات مورد نیاز را تامین نماید و افتخار دارد که تعداد زیادی از مقام های قهرمانی و نایب قهرمانی منطقه ای و قهرمانی ملی را به خود اختصاص دهد.
9 - مهم ترین اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه از سال گذشته تا کنون را بفرمایید؟
پیشرفت فیزیکی قابل توجه پروژه های عمرانی دانشگاه در پردیس جدید، پرداخت مطالبات و بدهی های مالی در هر دو بخش هیات علمی و کارمندی و ایجاد شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد در دانشگاه در یکسال گذشته از مهم ترین کارهای صورت گرفته است.
10 – آقای دکتر خواجه شاهکوهی در سال جاری چه پروژه هایی کلنگ زنی یا به بهره برداری می رسد؟
پروژه ساختمان مشاوره و سلامت دانشجویان که در تابستان سال جاری عملیات اجرایی آن به متراژ 1500 متر مربع آغاز شده است و پروژه ساختمان دانشکده علوم که به متراژ 8800 متر مربع در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی به بهره برداری خواهد رسید.
11 - دانشگاه گلستان در بخش توسعه برنامه های راهبردی در چه جایگاهی قرار دارد؟
دانشگاه گلستان تنها دانشگاه جامع استان بوده و در رشته های فنی و مهندسی در صنعت و فناوری شرکت های های دانش بنیان در جایگاه بالایی در استان و کشور قرار دارد.
12 – به نظر جنابعالی عمده ترین مشکلات پیش روی دانشگاه چیست و دلیل این مشکلات چه می باشد؟
عمده ترین مشکلات، عدم وجود خوابگاه دولتی و تکمیل نشدن سالن غذا خوری دانشگاه است و در اینجا باید اشاره کنم که دلیل تاخیر در ساخت خوابگاه دانشجویی، عدم ردیف طرح ملی است.
13 - ارتباط شما با مجموعه دانشگاهی اعم از(هیات علمی، کارمندان و دانشجویان) چگونه است و برای تقویت و استمرار این ارتباط چه برنامه هایی دارید؟
بنده همیشه تلاش کرده ام تا در مجموعه دانشگاهیان به مناسبت های مختلف از نزدیک حضور پیدا کنم و در اولین ماه مسئولیتم با مجموعه همکاران در قالب معاونت های مختلف دانشگاه گفتگو و از نظرات و پیشنهادهای راهگشای این عزیزان بهره مند شدم. یکی دیگر از برنامه های اینجانب تقویت هر چه بیشتر ارتباط با دانشگاهیان از طریق ملاقات های حضوری سه شنبه ها است که همکاران عزیز و دانشجویان گرامی می توانند با دفتر اینجانب هماهنگی لازم را انجام دهند. البته ناگفته نماند که همواره از فرصت های پیش آمده علاوه بر جلسات معمول به صورت سر زده و بدون اعلام قبلی از محیط های آموزشی، خوابگاه های دانشجویی و سالن غذا خوری دانشجویان بازدیدکرده ام و جالب است این خاطره فراموش نشدنی خودم را در اینجا برای شما بازگو نمایم که در ماه مبارک رمضان امسال با دعوت دانشجویان عزیز مهمان افطاری این عزیزان بودم و معتقدم یک مسئول با حضور میدانی و ارتباط نزدیک با همکاران می توان اولاً بسیاری از مشکلات موجود که گزارش ها و بررسی های معمول اداری کمتر مورد توجه قرار گرفته اند نسبت به آنها اشراف بیشتری پیدا کرد و دوماً زمینه رضایت و دلگرمی بیشتر همکاران را فراهم نمود.
14 – انتظار شما از مجموعه دانشگاهیان چیست؟
انتظار بنده این است که همه همکارها با همدلی برای پیشرفت همه جانبه دانشگاه با انگیزه عالی کار کنیم و همت، تلاش و منابع را صرف نیازهای اساسی دانشگاه بویژه در بخش زیر ساخت نماییم. ارتقا و افزایش بهره وری با استفاده از ایده های نو و هم افزایی، اساسی ترین انتظار اینجانب در مجموعه دانشگاه است.
امیدوارم بر پایه اسناد مصوب و قوانین و سیاستهای جدید وزارت عتف، خاص سند دانشگاه اسلامی، دانشگاه گلستان را در بخش استانی و کشوری ارتقاء دهیم. همچنین از کارکنان عزیز درخواست می نمایم که با مطالعه اسناد مصوب، قوانین، بخشنامه ها و سیاستهای وزارت عتف ما را در تحقق برنامه های دانشگاه یاری کنند.
امیدوارم بتوانیم با همت و تلاش همگانی بستر رشد و شکوفایی جامعه دانشگاهیان را در ابعاد فرهنگی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی فراهم نماییم و به سمت دانشگاههای کارآفرین و مأموریتگرا و جامعه محور حرکت کنیم.
15 – در پایان اگر ناگفته ای است، بفرمایید؟
با توجه به این که دانشگاه گلستان دانشگاهی نو پا و در حال توسعه تلقی می شود و تعدادی پروژه نیمه تمام در اختیار دارد که برای تکمیل آن نیازمند کمک و یاری همه مسئولان ارشد کشور، استان و بویژه خیرین و علاقمندان به بخش توسعه و پیشرفت آموزشی استان هستیم، لذا از همه این عزیزان استمداد می طلبم تا دانشگاه را در ساخت و تکمیل این پروژه ها، بویژه خوابگاه دانشجویی یاری نمایند.
در اینجا لازم می دانم از زحمات مجموعه همکاران عزیزم که با تلاش شبانه روزی یار و یاور من هستند تقدیر و تشکر نمایم و از شما هم که این گفتگو را انجام دادید قدردانی نمایم.
تعداد بازدید: 626