تسخیر لانه جاسوسی خط مقدم مبارزه با آمریکا بود

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ کرسی آزاداندیشی با موضوع "بررسی موانع تعامل ایران با آمریکا" و حضور دکتر داریوش سجادی روزنامه نگار و تحلیل گر مقیم آمریکا توسط بسیج اساتید دانشگاه گلستان برگزار گردید.
دکتر سجادی در این نشست اظهار داشت: در زمان رضاخان و محمدرضا پهلوی جامعه ایران مبتلا به دو نوع استکبار بود: یک استکبار دربار نسبت به مردم و همچنین استکبار بزرگ نمایی شده در رفتار آمریکایی ها.
وی شعار آمریکا شیطان بزرگ است از سوی امام خمینی بعنوان یک مرجع دینی را برگرفته از ادبیات قرآنی دانسته که شیطان در قرآن نماد عناد، کبر،  خودبینی و خود برتربینی می باشد.
وی افزود: اولین خیزش اجتماعی و سیاسی روحانیت شیعه علیه درباری بود که متوسل به ظلم شده در زمان مشروطه رقم خورد و این به سبب ایجاد تضاد بین جامعه مذهبی و شاهان قاجاری پس از سفر دربار به فرنگ بود که دچار غرب زدگی و خود باختگی شده بودند گردید که نمونه آن را در ماجرای فتوای تاریخی میرزای شیرازی در تحریم تنباکو مشاهده نمود.


دکتر با اشاره به کودتای ۲۹ اسفند رضاخان که در آن دین ستیزی و کراهت از دین کاملا نمایان بود تصریح کرد: دربار پهلوی خودباخته و دلباخته فرهنگ غرب بود و به همین سبب از باورهای دینی جامعه خود کراهت داشت.
وی افزود: نوع سلوک و رفتار دربار پهلوی دهن کجی به ساختارها، اعتقادها و رفتارهای جامعه مذهبی بود که پس از کودتای ۲۸ مرداد ماه و نفوذ ایالات‌ متحده نگاه استکبار ستیزی و خود برتربینی نیز به آن اضافه گردید که همین نوع حکومت داری و دهن کجی به اعتقادات مذهبی سبب تشکیل انقلاب اسلامی شد.
وی یادآور شد: باید در نظر داشت انقلاب اسلامی زمانی رخ دا که دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود که شوروی خود را داعیه دار کمونیست دانسته و آمریکا خود را رهبر جهان آزاد می دانست و انقلاب اسلامی هر دو ابرقدرت را به چالش کشاند.


 


تعداد بازدید: 608