حوزه ریاست

رئیس دانشگاه گلستان: کلاس مجازی و برخط هزینه‌های دانشجویان را کاهش داد

یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
رئیس دانشگاه گلستان با اشاره به اینکه کلاس‌های مجازی، هزینه‌ها را برای خانواده‌ها کاهش داده است، گفت: دانشجویان که معمولاً همه آن‌ها گوشی هوشمند دارند، در خانه از کلاس‌ها بهره‌مند می‌شوند و دیگر هزینه‌های رفت‌ وآمد را متحمل نمی‌شوند.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از ایسنا؛ دکتر فرهاد یغمایی با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) استان گلستان اظهار کرد: چهارم اسفندماه ستاد بحران در دانشگاه گلستان تشکیل و در خصوص تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم‌گیری شد. از همان زمان به معاونت پژوهشی دانشگاه اعلام کردیم با توجه به اینکه در این شرایط قطعاً به سمت آموزش مجازی خواهیم رفت، زیرساخت‌های موردنیاز این امر را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه در این ترم ۷۰۰ دانشجوی دختر و ۳۰۰ دانشجوی پسر این دانشگاه در پانسیون‌ها اسکان داشتند، خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از پخش خبر شیوع کرونا، نگرانی‌هایی بین دانشجویان خصوصاً در پانسیون‌ها به وجود آمد. برای رفع این نگرانی حتی بدون اینکه دستورالعملی از کشور ابلاغ شود، بعد از برگزاری جلسه مشترک با دو دانشگاه دولتی دیگر استان، تصمیم گرفته شد کلاس‌های حضوری دانشجویان را تعطیل کنیم.

رئیس دانشگاه گلستان با اشاره به تحصیل حدود ۵۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه، تصریح کرد: بعد از تعطیلی کلاس‌ها به سمت آموزش مجازی رفتیم. دانشگاه گلستان تا پیش از این تجربه آموزش مجازی در این سطح را نداشت اما با تلاش همکاران ما در عرض یک هفته بستر لازم برای برگزاری کلاس‌های مجازی آماده شد. برای پوشش این کار در ابتدا تمامی سرورهای دانشگاه را جمع‌آوری و به یکدیگر لینک کردیم و در کنار آن از سرورهای اجاره‌ای نیز استفاده کردیم.

یغمایی با بیان اینکه تمامی کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: بعد از برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین، فایل ضبط شده کلاس در سامانه قرار داده می‌شود و دانشجویان می‌توانند مجدداً از آن‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کلاس‌های مجازی برای تمامی دروس نظری دایر است، گفت: تمامی کلاس‌ها بر اساس برنامه برگزار و با دقت رصد می‌شود. تاکنون دوسوم محتوای دروس تدریس شده است. هر زمانی که ستاد ملی کرونا در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها تصمیم بگیرد آمادگی کامل داریم کلاس‌ها را حضوری ادامه دهیم.

رئیس دانشگاه گلستان بیان کرد: در حال حاضر سرورهای اجاره‌ای را از سیستم خارج کردیم و تمامی تجهیزات متعلق به دانشگاه است. برخی از دانشجویان از سرعت اینترنت گله‌مند هستند که در این موضوع از ناحیه دانشگاه مشکلی وجود ندارد و مرتبط با اینترنت خود دانشجو است.

یغمایی تصریح کرد: به دنبال برنامه‌ریزی و تولید محتوا برای برخی از دروس عملی و آزمایشگاهی نیز هستیم که مشکل این دروس را هم برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه به دانشجویان اصلاً توصیه نمی‌کنیم دروس را حذف کنند، گفت: در نظر داریم امتحانات را سر زمان مقرر اما با فاصله زمانی طولانی‌تر برگزار کنیم. بر اساس سیاست‌گذاری دانشگاه، حداقل ۱۰ نمره دانشجو مستمر و مربوط به فعالیت‌های کلاسی دانشجو است.

رئیس دانشگاه گلستان اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های مجازی فرصتی را فراهم کرده که بتوان علاوه بر آموزش‌های متداول دانشگاه، آموزش از راه دور را هم در دانشگاه راه‌اندازی کرد و یا در زمان‌هایی که به هر دلیلی تعطیلات به وجود می‌آید، کلاس‌ها را در بستر مجازی دنبال کرد.

یغمایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: در حال حاضر بعد از توقف بیش از یک‌ماهه تمامی پروژه‌های عمرانی استان، پروژه‌های عمرانی دانشگاه گلستان ازجمله دانشکده علوم، غذاخوری و جاده تندرستی در پردیس مجدداً از سر گرفته شد. در صورت تأمین اعتبار، دانشکده علوم با ۸۸۰۰ مترمربع زیربنا در هفته دولت و یا دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس دانشگاه گلستان خاطر نشان کرد: بعد از شیوع کرونا، دانشگاه گلستان هماهنگ با سایر دانشگاه‌ها، تمامی کتاب‌های الکترونیکی خود را به‌صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده است.


تعداد بازدید: 606