روابط بین الملل

دیدار سرکنسول قزاقستان با رئیس و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان

چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸

 

این دیدار در ساعت 12 مورخ 4/9/98 با حضور دکتر فرهاد یغمایی رئیس دانشگاه گلستان، آیتجان آیداشف سرکنسولگر قزاقستان، دکتر حسین مومنی معاون پژوهش و فناوری،دکتر علی درخشان رئیس اداره بین الملل دانشگاه و 2 تن از اعضای کنسولگری قزاقستان آغاز گردید.

هدف این نشست، بررسی راهکارهای تأسیس شعبه بین­ الملل و تبادل علمی و فرهنگی استاد و دانشجو میان این دو کشور بوده است.

جلسه با خوش آمد گویی رئیس دانشگاه گلستان آغاز گردید. سپس دکتر یغمائی اظهار داشت: دو کشور ایران و قزاقستان ظرفیت­های خوبی برای توسعه روابط برخوردار هستند و با توجه به قرابت فرهنگی بخشی از شهرستان گرگان و کشور قزاقستان امکان همکاری نزدیکتر و صمیمانه­ تر وجود دارد.

رئیس دانشگاه گلستان افزود: پتانسیل­های موجود در دانشگاه گلستان در حوزه اساتید، دانشجویان و همچنین وجود سرکنسولگری در استان، زمینه را جهت نزدیکی بیشتر دانشگاه های دو کشور ایران و قزاقستان در عرصه تبادلات علمی و پژوهشی فراهم آورده است.

در ادامه دکتر یغمائی گزارشی از فعالیتهای علمی، پژوهشی و عمرانی دانشگاه گلستان برای حاضران در جلسه ارائه داد.

سپس دکتر حسین مؤمنی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به پیوند عمیق جوانان قزاق و جوانان گلستانی اشاره کرد و از علاقمندی همکاری­های بلند مدت و کوتاه مدت دانشگاه گلستان با جامعه علمی قزاقستان خبر داد.

در ادامه دکتر مومنی پیشنهاد درباره ایجاد رشته ایران شناسی در دانشگاه­های قزاقستان و ایجاد رشته قزاق شناسی در دانشگاه گلستان ارائه دادند که با استقبال هیئت قزاقستانی همراه شد. همچنین مقرر گردید جهت آشنایی بیشتر      دانش ­آموزان قزاق مقیم گرگان، تور بازدید از فضای علمی و آموزشی دانشگاه برگزار گردد.

ایشان در خاتمه سخنان خود در مورد آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گلستان گفت: بخش آزمایشگاهی دانشگاه گلستان در حال حاضر با 23 دستگاه High tech آمادگی انجام هرگونه تحقیقات پژوهشی مشترک با طرفهای قزاقستانی را داراست.

در ادامه این دیدار دکتر علی درخشان مدیر روابط بین الملل دانشگاه گزارشی از قراردادها و تفاهم نامه­های منعقد شده بین دانشگاه گلستان با دانشگاه­های دیگر ارائه دادند و به این نکته اشاره کردند که دانشگاه گلستان عضو اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر می­باشد. همچنین درباره همکاری­های علمی اساتید دانشگاه گلستان با اساتید کشورهای اسپانیا، سوئیس، آمریکا، مالزی، آلمان، چین و مجارستان گزارشی ارائه داد.

در ادامه سرکنسول قزاقستان با توجه به همکاری­های تجاری و اقتصادی سطح بالای دو کشور و ذکر این موضوع که دانشگاه گلستان در سطح دانشگاه­های استان بی رقیب هستند با تمایل ابراز امیدواری کردند که در آینده­ ای نزدیک شاهد تبادلات علمی و پژوهشی و نیز حضور دانشجویان نخبه و اساتید برجسته دو کشور باشیم.

مقرر گردید پیگیری­ های لازم جهت قرار دادن نام دانشگاه گلستان در لیست دانشگاه­های مورد تأیید وزارت علوم قزاقستان انجام شود.

در پایان این دیدار، طرفین برای توسعه همکاری­های علمی و دانشگاهی و همکاری­های مشترک در این زمینه، همچنین پیگیری و اجرایی شدن تفاهم نامه­ های فی مابین تأکید کردند.


  • برچسب ها:
  • نشست
  • قزاقستان
  • رئیس
  • معاون پژوهش
تعداد بازدید: 318