معرفی دانشگاه گلستان

در يازدهم مهرماه 1336 نخستين پايه های آموزش عالی در استان گلستان با افتتاح آموزشگاه عالی جنگل و مرتع توسط وزير كشاورزی وقت در گرگان پی ­ريزی شد. اين آموزشگاه در سال 1355 به مدرسه عالی منابع طبيعی تبديل گرديد.

پس از پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ايران، در سال 1358 با موافقت وزارت كشاورزی و وزارت علوم، مدرسه­ عالی به وزارت علوم ملحق گشت و زير پوشش دانشگاه مازندران به دانشكده منابع طبيعی تبديل شد.

پس از انقلاب فرهنگی همزمان با بازگشايی مجدد دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی در سال1361، در اين دانشكده چهار گروه آموزشی تشكيل شد. اين گروه ­های آموزشی در مقاطع كاردانی و كارشناسی ناپيوسته فعاليت داشتند و آموزش دوره­ های كارشناسی از سال 1360 آغاز شد.

دانشكده­­ منابع طبيعی گرگان در سال 1367 به مجتمع دانشگاهی علوم كشاورزی و منابع طبيعی ارتقا يافت و از دانشگاه مازندران منفك شد و در سال 1371 اين مجتمع دانشگاهی با سه دانشکده­ علوم ­پایه، علوم زراعی و منابع طبیعی به دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبيعی گرگان ارتقا یافت. در سال 1387 در راستای گسترش آموزش عالی در کشور و با توجه به نیاز مبرم منطقه و استان به نیروهای توانمند و متخصص در همه رشته­ های دانشگاهی سه دانشکده­  علوم ­پایه، علوم ­انسانی و فنی و مهندسی از دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبيعی گرگان منفک و زیربنای دانشگاه گلستان را تشکیل دادند که به عنوان یکی از مراکز معتبر آموزش عالی در شمال کشور با توجه به پیشینه­ خود و بسترهای مناسب، افتخارات متعددی در زمینه­ های علمی و فرهنگی کسب کرده است.

در حال حاضر دانشگاه گلستان متشکل از 4 دانشکده­ علوم­ پایه، دانشکده­ علوم ­انسانی، دانشکده‌ فنی‌ و مهندسی گرگان و دانشکده فنی­ و مهندسی علی­ آباد کتول در حال فعالیت است. از دیگر بخش­های فعال علمی و فرهنگی وابسته به دانشگاه گلستان می­ توان به پارک علم و فناوری، مرکز رشد و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز گلستان اشاره کرد که گام­های عملی گسترده ­ای در راه گسترش معارف اسلامی در بین دانشگاهیان استان برداشته است.

هم ­اکنون بیش از 4000 دانشجو در 5 رشته­ مقطع دکتری، 39 رشته­ مقطع کارشناسی ­ارشد، 32 رشته­ مقطع کارشناسی و 1 رشته کارشناسی ناپیوسته مشغول به تحصیل بوده و 155 عضو هیأت علمی تمام وقت مشغول به خدمت می­باشند.


تعداد بازدید: 25922