نشریات دانشگاهی

کارگاه نقد نشریات دانشجویی برگزار شد

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار مدیریت امور فرهنگی دانشگاه؛ کارگاه نقد نشریات دانشجویی با حضور مهندس رضا میراب کارشناس نشریات دانشگاه، دکتر محمد رعیت کارشناس پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دکتر ابوالفضل رسولی مدرس دانشگاه، سینا مرادحسینی و سارا بنایی مقدم نمایندگان مدیران مسئول در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی و جمعی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی در روز یکشنبه 13 اسفند در سالن رشد برگزار گردید.

در این جلسه کارشناس نشریات دانشگاه ضمن اشاره به نقش نشریات دانشجویی در آگاهی بخشی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه دانشگاهی تصریح کرد: رسانه های دانشجویی به عنوان یک بستر مناسب برای فعالیت دانشجویان دارای دغدغه از طریق تقویت حس مشارکت و مسئولیت پذیری؛ فضای بی تفاوتی را در دانشگاه کاهش می­دهند. وی ضمن اشاره به رشد 62.38 درصدی نشریات از سال 92 تا کنون افزود: این آمار نشان می دهد فضای دانشگاه برای فعالیت دانشجویان اهل قلم مهیاست و مسئولین نیز همکاری خوبی در این خصوص دارند.

سارا بنایی مقدم نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی ضمن اشاره به پایین بودن قدرت ریسک در نشریات، از مدیران مسئول خواست تعامل بیشتری با نشریات منتشر شده در دانشگاه از طریق برگزاری جلسات نقد داشته باشند و با نشریات دیگر دانشگاه ها نیز ارتباط برقرار کنند. در ادامه سینا مراد حسینی دیگر نماینده دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی اشاره ای به برگزاری جلسات نقد به صورت ماهیانه و با حضور مدیران مسئول نشریات داشت.

در ادامه دکتر محمد رعیت کارشناس پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دو بخش به نقد و بررسی نشریات دانشجویی پرداخت؛ در بخش نخست به کلیات مشترک در تمامی نشریات مورد نظر از قبیل: لزوم بازنگری در سیاستگذاری نشریات نسبت به چینش و تقسیم کار میان اعضای هیئت تحریریه و نویسندگان، لزوم بهره گیری از تنوع قالب­های تخصصی روزنامه نگاری نظیر: خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله، سرمقاله و یادداشت، گزارش­های تصویری و هنرهای گرافیکی همچون: اینفوگرافی و... در ارائه مطالب به مخاطبان اشاره کرد.

دکتر رعیت در بخش دوم با اشاره به مصادیقی از نشریات دانشجویی، به بررسی عینی و ملموس مطالب پرداخت. ایشان در این بخش به نوع طراحی لوگو، چگونگی صفحه آرایی و چینش مطالب در نشریات با‌ توجه به نوع مخاطب و گستره فعالیت نشریات دانشجویی، شاخصه های یک مصاحبه خوب و سودمند و آشنایی با مفاهیم کلی و تأثیر رنگ و نشانه ها در صفحه آرایی نکاتی را بیان نمود و در پایان ایشان و دکتر رسولی به سؤالات  دانشجویان پاسخ دادند.

 

 


  • برچسب ها:
  • نقد
  • نشریات دانشجویی
  • مدیران مسئول
  • دانشگاه گلستان
تعداد بازدید: 1809