جایگاه زن در جامعه ایران اسلامی

سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومی دانشگاه گلستان، اولین کرسی آزاد اندیشی در سال تحصیلی جدید با عنوان "جایگاه زن در جامعه ایران اسلامی" ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۱، در سالن شهید مطهری دانشگاه برگزار شد.

در این کرسی آزاد اندیشی، جامعه دانشگاهی درباره پیشرفت ها، چالش ها و کاستی های جایگاه زن در جامعه ایران اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدا مجری برنامه چارچوب جلسه و قواعد بحث و تبادل نظر در فضای دور از حاشیه را تشریح نمود.

دکتر مصیب عباسی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، به تبیین چرایی و چیستی این کرسی آزاد اندیشی و برنامه های آینده در چارچوب قانون اساسی و درخواست دانشجویان و تشکل های دانشجویی پرداخت.

وی بیان کرد: در دانشگاه گلستان هر ماه یک کرسی آزاد اندیشی و در کنار آن جلسات گفتگو و سلسله نشست هایی با عنوان "چای سیاسی" برگزار خواهد شد، اما اجرای بهینه آن، نیازمند حرکت تشکل های دانشجویی و مطالبه گری آنان است.

در ادامه برخی از شرکت کنندگان در قالب موافق و مخالف در مورد تناسب جایگاه زنان در جامعه ایران اسلامی با شایستگی های ایشان، به بیان نظرات و اندیشه های خود پرداختند.

تفاوت بین نوع نگاه ارزش مدارانه در ایران اسلامی و نگاه مصرف گرایانه در جامعه غربی به نماد پاکی و محبت، از موضوعاتی بود که حضار بر آن اتفاق نظر داشتند.

برخی چالش های موجود در بحث های طرفین مربوط به اختلاف نوع نگاه به اعتراضات اخیر در کشور بود که با توجه به نظر داوران مقرر شد، در کرسی های آزاد اندیشی آینده به نقد و بررسی گذاشته شود.

دکتر ایزدپناه عضو هیات علمی دانشگاه گلستان و عضو هیات داوران این کرسی با دعوت از حاضرین به مباحث علمی در چارچوب موضوع تعیین شده به بیان مواضع و نظرات فلاسفه غربی در مورد زنان پرداخت و سپس با بیان دیدگاه اسلام درباره زن، کرامت زنان جامعه ایرانی را ناشی از فرهنگ غنی ایرانی و توجه ویژه اسلام به زن برشمرد.

خانم دکتر کرباسی، عضو هیات علمی دانشگاه گلستان و عضو دیگر هیات داوران، با اشاره به توفیقات زنان ایرانی در عرصه های علمی بین المللی، برگزاری چنین کرسی هایی را رهگشای عبور از بن بست های فکری ناشی از اختلاف دیدگاه دانست.

خانم دکتر عمادالدین عضو هیات علمی دانشگاه گلستان و داور دیگر این کرسی آزاد اندیشی بودند که ضمن اشاره به حق دانشجو در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، دانشجویان را دعوت به استقبال بیشتر از برگزاری چنین کرسی هایی نمود.

دکتر خوش فر، عضو هیات علمی دانشگاه گلستان و از داوران این کرسی، شروع برگزاری کرسی های آزاد اندیشی پس از گذشت سالیان دراز از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را بسیار مبارک ارزیابی نمود و یادآور شد: پندار آدمی مرز خاصی ندارد، این کرسی ها جای بیان اندیشه های نسل جوان و نقد و مباحثه پیرامون آنهاست تا دانشگاه بتواند نسلی متفکر، خلاق و نقاد برای آینده ایران اسلامی تربیت نماید.

در پایان دانشجویان با استقبال از برگزاری اولین کرسی آزاد اندیشی، خواستار برگزاری کرسی دیگر در آبان ماه شدند.

 

 


تعداد بازدید: 3932