مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه برگزار شد

یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱

 به گزارش روابط عمومی؛ به مناسبت هفته پژوهش و فناوری روز شنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۱، طی مراسمی با حضور اعضای هیأت رئیسه، جمعی از مسئولان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان از پژوهشگران و فناوران برتر سال ۱۴۰۱ دانشگاه گلستان تجلیل بعمل آمد.

در ابتدای این مراسم، دکتر علیرضا خواجه شاهکوهی، رئیس دانشگاه گلستان، با عرض خیرمقدم و خوش‌آمدگویی خدمت همکاران حاضر در جلسه ضمن ارج نهادن به مقام و جایگاه پژوهشگران جوان این دانشگاه، اقدامات و عملکرد ارزنده این عزیزان را در مسیر اعتلا و پیشرفت آموزش عالی کشور مهم ارزیابی نموده و از تلاش ها و زحمات دکتر فرخزاد معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و همکارانشان تشکر و قدردانی کردند.

دکتر خواجه شاهکوهی با بیان اینکه در تولید علم، ایران رتبه اول را در کشورهای منطقه دارد تصریح کرد: ایران سال گذشته رتبه ۱۶ جهانی را داشت‌ که امسال رتبه ۱۵ را در میان یافته های پژوهشی به دست آورده است.

وی تصریح نمود: پژوهش عامل اصلی توسعه پایدار کشور بوده و قدرت، استقلال و امنیت هر کشور به واسطه انجام فعالیت های علمی و پژوهشی حاصل می شود.

رئیس دانشگاه گلستان بیان داشت: لازمه تولید علم، پژوهش است که باید رصد و بررسی شود اعتبارات پژوهشی کجا، چگونه و با چه هدفی انجام می گیرد و مصرف می شود.

 وی عنوان کرد: تنها راه احیای پژوهش و مصرف اعتبارات پژوهشی، ارتباط دانشگاه با جامعه می باشد که این امر نیازمند کمک و حمایت دستگاه های اجرایی، سازمانها و نهادهای اداری و شرکتهای خصوصی در جهت ارائه مدل است.

وی افزود: هدف پژوهش، حل مسئله است لذا باید تحقیقات پژوهشی جامعه دانشگاهی، در ارتباط با بخشی از مشکلات عمومی، محلی، منطقه و کشور باشد.

دکتر خواجه شاهکوهی در پایان سخنان خود اظهار داشت: با ارائه مدل "ظرفیت، راه حل" به جای مدل منسوخ "بحران، بن بست" کوشش و تلاش کرده تا به نتایج مناسب دست پیدا کرد.

 در ادامه دکتر محمد فرخ زاد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، ضمن معرفی دستاورده ها و اقدامات پژوهشی و فناورانه پژوهشگران و فناوران دانشگاه، از این عزیزان به پاس کسب این جایگاه والا و کمک به ارتقا علمی دانشگاه گلستان تقدیر نمود.

وی در ادامه به تشریح مهم ترین اقدامات و فعالیت های حوزه های پژوهش، ارتباط با صنعت و کارآفرینی، کتابخانه، فناوری اطلاعات دانشگاه پرداخت و در پایان طی گزارشی، آماری را در خصوص فعالیت های پژوهشی دانشگاه در یک سال آخر در راستای سرانه تعداد مقالات چاپ شده ارائه داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با اشاره به تغییر معیارهای ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها گفت: تا سال گذشته، دانشگاه ها بر مبنای پنج معیار آموزشی (28%)، پژوهشی (58%)، وجهه بین المللی (10%)، تسهیلات (2%)، فعالیت های اجتماعی و اقتصادی (2%) ارزیابی می شدند، اما از سال جدید دانشگاه ها براساس معیار های آموزشی (30%)، پژوهشی (25%)، فناوری و نوآوری (20%)، بین المللی سازی (10%)، اثر گذاری اقتصادی (10%)، خدمات و زیرساخت ها و تسهیلات (%5) رتبه بندی خواهند شد.

وی افزود: دانشگاه جامع گلستان از بین ۷۴ دانشگاه جامع کشور موفق به کسب رتبه ۳۶ شده است که در بخش آموزش رتبه ۲۳ و بخش پژوهش رتبه ۴۲ را کسب نموده است.

دکتر فرخ زاد در ادامه به تشریح اهم اقدامات و فعالیت های حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه پرداخت و گفت: ۲۳ قرارداد پژوهشی خارج از دانشگاه به مبلغ یک میلیارد ریال و ۴۸۰ میلیون تومان تفاهم نامه همکاری با سازمان ها و دستگاه های اجرایی منعقد شد که حاکی از رویکرد جدید حوزه پژوهشی در جهت اثرگذاری بیشتر در جامعه و صنعت می باشد.

در پایان این مراسم با حضور اعضای هیأت رئیسه و دیگر مسئولین دانشگاه، پژوهشگران و فناوران برتر امسال دانشگاه گلستان معرفی و با اهدای لوح از آن ها تقدیر به عمل آمد.


تعداد بازدید: 2119