گروه زبان و ادبیات فارسی

معرفی رشته علوم ورزشی

معرفی رشته علوم ورزشی

امروزه اهمیت ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت جسمانی و روانی بر کسی پوشیده نیست. بر همین اساس، رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان یکی از رشته­های کاربردی در دانشگاه­ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این رشته یکی از شاخه های علوم انسانی محسوب می شود که از جهات مختلف با علوم پایه و علوم تندرستی پیوند خورده و اثر و نقش آن در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه غیر قابل انکار است.

تربیت بدنی ماهیتی میان رشته ای دارد که از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان استفاده می کند. این رشته از یک سو مشتمل بر یک ‌سری رشته های پایه  پزشکی است تا جایی که فارغ التحصیل آن تا حد یک پزشکیار با جسم انسان آشنا می‌شود و از سوی دیگر بخشی از دروس این رشته شامل علوم تربیتی است تا دانشجوی این رشته با تنش و واکنش انسان ها آشنا شود و بتواند به عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش آموزان به درستی برخورد کند.

و بالاخره یک بعد این رشته شامل علوم تخصصی ورزشی می شود یعنی دانشجو، علوم ورزشی را به صورت علمی و عملی آموزش می بیند تا بتواند در رشته های مختلف ورزشی مهارت داشته باشد و همچنین توانایی تحقیق در علوم ورزشی را به دست بیاورد.

واحدهای درسی مقطع کارشناسی رشته علوم ورزشی

مقطع کارشناسی این رشته مشتمل بر 130 واحد درسی است که تقسیم بندی این واحدها در 5 بخش دروس پایه، دروس عمومی، دروس تخصصی نظری، دروس تخصصی عملی، دروس انتخابی نظری و دروس انتخابی عملی می­باشد که در قالب 7 نیمسال تحصیلی ارائه می­شود.

 

رشته ها و گرایش های مقطع تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی

در حال حاضر در کشور ما، رشته­های زیرمجموعهعلوم ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد شامل فیزیولوژی ورزشی، رفتار حرکتی، آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، روان­شناسی ورزشی و بیومکانیک ورزشی با گرایش­های مختلف می­باشد.

مقطع دکترای این رشته نیز در حال حاضر در داخل کشور در گرایش­های فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی، آسیب شناسی و حرکات اصلاحی و بیومکانیک ورزشی وجود دارد.

 

فرصت­های شغلی فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی

با توجه به کاربردی بودن رشته علوم ورزشی و همچنین ماهیت بین رشته­ای آن، این امکان برای فارغ­التحصیلان این رشته وجود دارد که در حوزه­های مختلف مشغول فعالیت شوند و ضمن ارائه خدمات مربوط به تخصص خود بتوانند کسب درآمد هم داشته باشند.

برخی از فرصت­های شغلی این رشته شامل:

  1. معلمین ورزش آموزش و پرورش
  2. استخدام به عنوان کارشناس تربیت بدنی در دستگاه­های اجرایی
  3. جذب در دانشگاه­ها به عنوان عضو هیئت علمی
  4. مدیریت در سطوح مختلف ورزش کشور (اعم از باشگاه­ها، ادارات ورزشی، اماکن ورزشی، فدراسیون­های ورزشی و ...)
  5. مربی بدنساز تیم­های ورزشی حرفه­ای
  6. ماساژور تیم­های ورزشی حرفه­ای
  7. کارشناس تغذیه در تیم­های ورزشی حرفه­ای
  8. روانشناس تیم­های ورزشی حرفه­ای
  9. مربیگری رشته­های مختلف ورزشی
  10. راه­اندازی مراکز تخصصی مرتبط با سلامت (مراکز مشاورزه ورزشی، حرکات اصلاحی مربوط به ناهنجاریهای اسکلتی، کنترل وزن، ورزش و فعالیت در حوزه بیماری­های خاص، ورزش و فعالیت در سنین مختلف از کودکی تا سالمندی و ... )
  11. داوری رشته­های مختلف ورزشی
  12. راه ­اندازی باشگاه­های ورزشی در رشته­های مختلف (از قبیل بدنسازی، استخر، فوتبال و ...)

تعداد بازدید: 448