دبیرخانه کارگروه سیلاب دانشگاه

نشست تخصصی کارگروه بررسی زیرساخت هیأت ویژه ملی سیلاب در دانشگاه گلستان برگزار شد

یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸

در راستای اجرای مأموریت کارگروه بررسی زیرساخت هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب، جلسه ای با عنوان "بررسی آسیب زیرساخت های استان گلستان ناشی از وقوع سیل98" با حضور دکتر فرهاد یغمائی رئیس دانشگاه گلستان، دکتر علی اکبر آقاکوچک، دکتر رضا غیاثی، دکتر امین میرزابروجردیان مسئول و اعضای کارگروه ملی زیر ساخت هیأت ویژه سیلاب در دانشگاه گلستان برگزار گردید.

در ابتدای این نشست که با حضور اعضای کارگروه تخصصی سیل دانشگاه گلستان برگزار شد، دکتر مهدی غفاری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن ارائه خلاصه گزارشی از سیل استان گلستان گفت: رخداد سیل در این استان از دو منظر با سایر استانها متفاوت بود. نخست اینکه بدون اعلام و آمادگی قبلی و به سرعت زیاد این سیل اتفاق افتاد و از سوی دیگر برخلاف استانهای خوزستان و لرستان، سیلاب در منطقه ماندگار شد و خسارات دیگری را نیز به اهالی درگیر سیل وارد آورد.

دکتر غفاری در ادامه افزود: در تحقیقات اولیه کارگروه تخصصی سیل دانشگاه گلستان 3 مانع احداث کمربندی، خط راه آهن و سازه شیلاتی در نقطه نامناسب باعث تشدید ماندگاری آب در منطقه گردیده است و از سوی دیگر به دلیل عدم لایروبی انتهای گرگانرود، سبب کندی خروجی سیلابهای منطقه به دریای خزر گردید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در خاتمه سخنان خود به نقش سازنده و اقدامات مؤثر دانشگاه گلستان در سیل فروردین ماه اشاره کرد و گفت: همکاران ما در دانشگاه از روزهای نخستین وقوع سیل گلستان تاکنون سعی در کاهش آلام هم استانی های عزیز داشته اند. حضور در مناطق سیل زده و کمک جهت تقسیم و توزیع کمک های مردمی به سیل زدگان، ارتباط و همکاری با سازمان ها و ارگان های دیگر از جمله اداره کل آب منطقه ای به منظور طراحی و ساخت سامانه هشدار سیل در استان، پایش گسترده بر روی برج قابوس جهت جلوگیری از رانش احتمالی و خسارات وارده، هدایت سیلاب در نقاط مرزی، تشکیل کارگروه های فرهنگی – اجتماعی، مطالعات زمین بخشی از فعالیتهای صورت گرفته توسط اساتید و کارکنان دانشگاه گلستان بوده است.

در ادامه دکتر علی اکبر آقاکوچک عضو کارگروه ملی زیر ساخت هیأت ویژه سیلاب به عمده ترین وظیفه این کارگروه از جمله تحقیق در خصوص زیرساختهای حادثه دیده از سیل، تعیین میزان خسارات وارده و حجم وسعت ویرانی، دلایل اصلی بروز سیل اشاره کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خاتمه سخنان خود به اعتماد ریاست محترم جمهوری به دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها می توانند نقش مؤثرتری در کنترل و مدیریت حوادث غیرمترقبه داشته باشند.

سپس در ادامه برخی از اعضای کارگروه تخصصی سیل دانشگاه گلستان گزارشی از موضوعات مورد تحقیق این کارگروه از جمله بررسی وضعیت سیلاب در استان، آسیبهای وارده به مناطق روستایی در سرشاخه ها، لزوم استفاده از تحقیقات و تجربیات سایر کشورها در مدیریت بحران و جلوگیری از این فجایع ادائه دادند.


تعداد بازدید: 808