حراست

مراقب رسیدهای جعلی باشید!!

یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸

 

 

 

 

 

 

استفاده از نرم‌افزارهای مختلف رسید ساز، شگرد این مجرمان برای کلاهبرداری از فروشندگان است.

مجرمان سایبری به دنبال خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌هایی هستند که بعد از تحویل کالا وجه را دریافت می‌کنند، این مجرمان هنگام دریافت کالا که اصولاً توسط پیک صورت می‌گیرد با بیان اینکه کارت بانکی به همراه ندارند از فروشنده شماره حساب یا کارت بانکی می‌خواهند تا از طریق موبایل بانک اقدام به واریز وجه خرید کنند.

این مجرمان با دریافت شماره حساب یا کارت بانکی و سوء‌استفاده از نرم‌افزارهای رسیدساز به اصطلاح وجه کالای خریداری شده را واریز کرده و رسید را نشان پیک داده و کالا را دریافت می‌کنند در حالی که هیچ پولی به شماره حساب با شماره کارت فروشنده واریز نشده است.

حتی این مجرمان در خرید از مغازه‌ها نیز از این ترفند استفاده کرده و کالا را دریافت می‌کنند.

نرم افزارهای رسید ساز را همانند حواله‌های جعلی بانکی دانست که در گذشته از سوی کلاهبرداران به کار گرفته می‌شد و در ساعتی که بانک تعطیل بود از فروشنده می‌خواستند کالا را برای آنها ارسال کند تا فروشنده نتواند از بانک استعلام بگیرد.

حتماً پیامک بانکی خود را فعال کنید تا هرگونه واریز و برداشتی به آنها اطلاع داده شود تا به راحتی در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند، همچنین کالاهای ارسالی توسط پیک بعد از تائید واریز از سوی آنها تحویل خریدار شود. فعال بودن پیامک بانکی این امکان را به فروشندگان می‌دهد که در هر ساعت از شبانه روز نسبت به واریز و یا برداشت از حساب بانکی خود مطلع شوند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

در خصوص شگرد دیگر مجرمان سایبری، جعل رسید دستگاه خودپرداز می باشد که در این روش، مجرمان با خرید یک کالا به یک دهم مبلغ از یک فروشگاه و نگهداری رسید آن، در ساعت‌های بعدی دوباره به همان فروشگاه مراجعه کرده و کالایی با ده برابر قیمت خرید کرده و رسید قبلی را که دستکاری کرده‌اند به عنوان رسید خرید جدید به فروشنده می‌دهند.

 

خبرگزاری مهر


  • برچسب ها:
  • رسیدهای جعلی
  • دانشگاه گلستان
  • حراست دانشگاه گلستان
تعداد بازدید: 997