مشاور زنان و امور خانواده

بسته فرهنگی: توازن کار و زندگی

یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲

توازن کار و زندگی (Balancing Work and Life)

موضوع ایجاد تعادل در زندگی روزمره از مباحث مطرح و مهم هزاره سوم میلادی به شمار می‌رود. از طرفی تغییرات بزرگ در ملاک‌های موفقیت و سعادت انسان، اهمیت این موضوع را چندین برابر نموده و از سوی دیگر دگرگونی‌های پرشتاب فناورانه سبب شده تا افراد برای همگام‌شدن با این تحولات یک سری از ابعاد مهم زندگی‌شان را نادیده بگیرند و در چنگال پدیده ناخواسته کار، کار و باز هم کار گرفتار شوند. در عین حال، سازمان‌ها نیز غالبا از مسئولیت خود در قبال زندگی شخصی کارکنان آن چنان که باید و شاید آگاهی ندارند و یا از انجام آن شانه خالی می‌کنند.

نتیجه‌ی اسارت در زندگی کاری و غفلت سازمان‌ها از پرداختن به زمینه‌های برقراری تعادل بین زندگی شخصی و کاری کارکنان تقریبا در همه جا دیده می‌شود. وجود چنین شرایطی موجب می‌شود تا افراد حتی لذت برخورداری از موفقیت‌های خود را به بهانه و بهای تلاش برای کسب موفقیت‌های جدید از دست بدهند و هر دم به دنبال کسب موفقیت جدیدی باشند که هیچ تضمینی برای ارضا و احساس لذت از تحقق آن وجود ندارد. کاهش کارایی و اثربخشی در عملکرد شغلی، ناتوانی در مدیریت زمان، افزایش استرس و تنش‌های روحی و پایین آمدن سطح علایق کاری و راندمان کارکنان از جمله پیامدهای عدم توجه به توازن کار و زندگی است.

بنابراین باید به نحوی با ارتقای توان انطباق و سازگاری با تغییر و تحول و تبدیل تهدیدها و چالش‌های آن به فرصت‌های مغتنم به استقبال تغییر و تحول شتافت و تدابیری برای توانمندسازی فردی، تقویت خود باوری، تعیین اهداف واقع بینانه و بالاتر از همه لذت بردن و بهره‌مندی از موفقیت‌ها اندیشید. تنظیم رابطه بین کارفرما و کارکنان بر مبنای جلب مشارکت، عامل موثری در ایجاد رضایت شغلی و به تبع آن ایجاد توازن بین کار و زندگی است. اگر بین کار و زندگی توازن برقرار شود، بهره‌وری نیروی انسانی افزایش یافته و دستاوردها نیز بهینه شده و افزایش می‌یابد و اقدامات انجام شده در جامعه بازخورد مثبت خود را خواهد یافت. مدیریت کارهای شخصی و خانوادگی و ایجاد توازن بین آنها موجب افزایش بهره‌وری و نشاط و شادابی در منزل و محیط کار خواهد شد.

تعادل کار و زندگی سلامت جسمی فرد را تأمین خواهد کرد. استرس شدید، نبود توازن میان کار و زندگی و دغدغه های متناوب کاری منجر به مشکلات روحی و از دست رفتن سلامت روان می‌شود و تاثیرات مستقیم فیزیولوژیکی به دنبال خواهد داشت. نظریات صاحبنظران مختلف در رابطه با متوازن‌سازی کار و زندگی حاکی از این واقعیت است که اثرات متقابل کار بر محیط خانواده و اثرات خانواده بر کیفیت کار، انکارناپذیر بوده و در صورتی که این تعادل برقرار نشود، نشانگان افسردگی و اضطراب در فرد ظهور می‌کند که در نتیجه آن شاهد کاهش بهره‌وری، افت کیفیت کار، غیبت از کار و ترک خدمت، ناخشنودی شغلی و ناخشنودی از زندگی مشترک خواهد شد.

سه راه کار پیشنهادی برای متوازن‌سازی کار و زندگی مطرح شده است، که عبارتند از اصل و فرع کردن وظایف و تکالیف در محیط خانه و محیط کار در صورت تعارض، تعیین شرح وظایف مورد توافق زوجین در محیط خانواده و داشتن یک معیار ثابت و فصل الخطاب قرار دادن آن معیار.


  • برچسب ها:
  • دانشگاه گلستان
  • مشاور امور زنان و خانواده
  • توازن کار و زندگی
تعداد بازدید: 184