روابط بین الملل

نشست سالانه مدیران بین الملل دانشگاه ها اتحادیه دانشگاه ها کشورهای حاشیه دریای کاسپین

شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

نشست سالانه معاونین و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای کاسپین صبح امروز در اتاق شورای حوزه ریاست دانشگاه گیلان برگزار شد.
دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعیانیه، یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بحث توسعه دیپلماسی علمی دانست و با توجه به سیاست های کلان کشور در ارتباط با توسعه علمی با سایر کشورها گفت: ما در دانشگاه گیلان با کشورهای حاشیه دریای کاسپین و کشورهای اسلامی منطقه ارتباط علمی داریم و پیگیر همکاری دوجانبه با کشورهای امریکای لاتین نیز هستیم.
رئیس دانشگاه گیلان در ادامه به نیازهای استان گیلان اشاره کرد و گفت: ما باید از بحث همکاری های علمی بین المللی در راستای توسعه استان استفاده کنیم که یکی از مشکلات سه استان شمالی موضوع پسماند است و منطقی این است که ما از ظرفیت های دیپلماسی علمی برای حل این مشکل از دانشگاه های خارجی که در این حوزه کار علمی کردند و تجربه عملیاتی دارند استفاده کنیم.
دکتر نجفی همچنین در این نشست پیشنهاد راه اندازی مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری مشترک با دانشگاه های خارجی را مطرح کرد تا دانشگاه های داخلی و خارجی با توجه به تخصص های موجود از ظرفیت های یکدیگر استفاده نمایند.
دکتر مهدی هدایتی شهیدانی مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه گیلان نیز در این نشست گفت: در این نشست تخصصی کارشناسی، معاونین و مدیران بین‌الملل دانشگاه ها به بررسی شیوه‌ها و انواع رویکردهای مختلف در همکاری‌های داخلی در میان اعضای دبیرخانه و هم در میان اعضای کل اتحادیه خواهند پرداخت.


دکتر هدایتی شهیدانی، تنظیم رویکردهای مختلف همکاری‌های علمی بر اساس اسناد بالادستی مربوط به سند همکاری‌های علمی دریای خزر که در حال تدوین و نهایی شدن است و دسته‌بندی همکاری‌ها و فعالیت‌ها بر اساس درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و  تنظیم یک شیوه نامه جدید برای جذب اعضای جدید ایرانی در اتحادیه را از دیگر دستور جلسات این نشست سالانه دانست.
در این نشست سالانه هر یک از معاونین و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای کاسپین به بیان دیدگاه و نظرهای خود در ارتباط با محورهای جلسه پرداختند.
گفتنی است اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۷۵ به منظور تقویت همکاری‌های مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پنج کشور ایران، روسیه، قزاقزستان، آذربایجان و ترکمنستان در خصوص دریای خزر شکل گرفته است.
دانشگاه گیلان در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیرخانه ایرانی اتحادیه تعیین شده و به عنوان هماهنگ کننده فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی اعضای ایرانی اتحادیه، وظایفی نظیر اطلاع رسانی رویدادها، پیگیری مصوبات مجمع عمومی سالانه و ایجاد بستر هم اندیشی اعضا ی ایرانی را بر عهده دارد.
۲۱ مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی ایرانی در اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر عضو هستند.
این اتحادیه دارای سه کمیسیون پژوهش و فناوری، آموزشی و همچنین دانشجویی است که مسئولیت دو کمیسیون بر عهده اعضای ایرانی است.

آقای دکتر بیگلری رییس گروه همکاری های علمی بین المللی دانشگاه گلستان در این نشست حضور بهم رساندن.


تعداد بازدید: 48