گروه مهندسی کامپیوتر

دستاوردها

تله هوشمند آفات

تله هوشمند آفات، در نقش یک ناظر همیشه هوشیار در کنار کشاورز، امکان رصد آنلاین و وضعیت حضور و شیوع آفات در مزرعه را فراهم میکند. با بهره گیری از این فناوری، تصاویر تله های فرمونی به صورت منظم به مرکز داده ارسال میشود. پس از ارسال تصاویر به سرویس دهنده و ذخیره سازی در پایگاه داده، با کمک مکانیزم پردازش تصویر، آفات شناسایی شده و در صورت تطبیق با الگوهای ثبت شده، آفت ثبت می شود. دوربین ۵ مگا پیکسلی، مینی پی سی و مودم دانگل LTE با هدف عکس برداری از سطح تله و ارسال به سرویس دهنده، در داخل تله تعبیه شده است. با کمک این فناوری، استفاده از روش های مبارزه بیولوژیک اثرگذاری بیشتری در راستای کنترل و مبارزه با آفات دارد و مصرف سموم شیمیایی را کاهش میدهد.

 


سیستم رصد آنلاین موقعیت مکانی

با استفاده از این سیستم، می توان وضعیت موقعیت مکانی تجهیزات در حال حرکت را در بستر شبکه اینترنت رصد کرد و هشدارهای مناسب برای کاربر ایجاد کرد. این سیستم مبتنی بر تکنولوژی اینترنت اشیا و مدل ارتباطی دروازه خروج به سرویس دهنده طراحی شده است. ابتدا با استفاده از ماژول GPS، اطلاعات GIS دریافت و از طریق واسط ارتباطی سریال (پروتکل UART) به مینی پی سی (آردینو) ارسال می شود. سپس این اطلاعات کپسوله شده و در قالب پروتکل HTTP و با استفاده از ماژول اترنت و مودم LTE به سرویس دهنده ارسال می شود و در پایگاه داده وارد می شود. کاربر با بهره گیری از برنامه های کاربردی موبایل و تحت وب امکان بررسی آنلاین وضعیت مکانی تجهیزات در حال حرکت را دارد. برنامه ها با استفاده از واسط های کاربری (API) و با دریافت سرویس از سرویس دهنده های نقشه مانند Google Map، موقعیت مکانی را روی نقشه نمایش می دهد. سایر قابلیت هایی که در برنامه کاربردی در نظر گرفته شده است، شامل: نمایش مسیر طی شده در یک بازه زمانی ، محاسبه مسافت طی شده، ارسال هشدار در صورت حرکت وسیله، ارسال هشدار سرعت وسیله، ارسال هشدار ورود به یک ناحیه می باشد.

 


سیستم نظارت و هشدار زودهنگام کشاورزی

سیستم نظارت و هشدار زودهنگام کشاورزی، سیستمی هوشمند می باشد که با دریافت، انتقال و رصد پارامترهای محیطی تاثیرگذار مانند رطوبت خاک و هوا، دما، سرعت و جهت باد، تشعشع خورشید و تله های نوری آفات و با دریافت سرویس از وب سایت های هواشناسی، امکان تحلیل هوشمند وضعیت اقلیمی با در نظر گرفتن محصولات باغی و زراعی را فراهم می آورد.این سیستم پردازشی با استفاده از مکانیزم های داده کاوی به صورت منظم داده های دریافتی را بر اساس اصول مدل های کشاورزی پایدار مورد تایید سازمان FAO تحلیل می کند و امکان تشخیص و پیش بینی وقوع پدیده های خطرناک در حوزه کشاورزی مانند تنش های آبی و دمایی، انواع بیماری های وابسته به پارامترهای محیطی مانند انواع بادزدگی ها، شیوع آفات و... را فراهم می کند. همچنین این سیستم قابلیت های نظارتی و کنترلی هوشمند به منظور پیشنهاد زمان مناسب برای عملیات های کاشت و داشت محصولات کشاورزی، زمان مناسب آبیاری، میزان آب مورد نیاز گیاه و... در زمان های مختلف را دارد.

  


معرفی اندیکاتوری جدید مبتنی بر داده کاوی تاریخچه

اندیکاتور پیشنهادی با استفاده از کد MQL که شاخه ای از زبان C است برای نرم افزار MetaTrader نوشته شده است. این اندیکاتور در واقع یک نوسانگر هست که با بررسی تاریخچه یک نماد شباهت وضعیت جاری با کل تاریخچه نماد را مورد بررسی قرار داده و درجه ای از جنس احتمال برای صعود یا نزول نماد در لحظه جاری محاسبه و نمایش می دهد. خروجی نوسانگر عددی بین ۰ و ۱ است که اعداد بیشتر از ۰,۵ نشان از صعود نماد در آینده نزدیک و اعداد زیر ۰.۵ به معنای ریزش نماد است. این ابزار میتواند مورد استفاده مفید تحلیلگران حوزه های مالی باشد.


تعداد بازدید: 603