مرکز تحقیقات ابر اشیاء

مفهوم اینترنت اشیاء

هدف ابر (اینترنت) اشیاء به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی توانمندسازی اشیاء برای اتصال در هر زمان و در هر مکانی، با هر چیزی و هر شخصی است که از هر مسیر یا شبکه و خدمتی به صورت ایده آل استفاده می کند. این فناوری جدید به حضور نافذ محیطی توجه دارد و جهانی که به شکل واقعی، دیجیتال و مجازی است و به سمت شکل گیری محیط های هوشمند، همگرا می شوند. این فناوری در حوزه‌های مختلف نظیر انرژی، حمل و نقل و سلامت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بر اساس تخمین‌های مؤسسه تحقیقات فناوری اطلاعات گارتنر در چرخه فناوری های نوظهور انتظار می رود فناوری اینترنت اشیاء بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ به تکامل برسد. در اکوسیستم فناوری اینترنت اشیاء گردش مالی در سطح بین الملل حاصل از خدمات ارائه شده توسط این فناوری تا ۳ تریلیون دلار در سال تضمین شده است و درآمدی بالغ بر ۱۴ تریلیون دلار در سال پیش بینی شده است. این فناوری ارتباطات تنگاتنگی با فناوری‌های دیگر نظیر داده‌های عظیم، نسل پنجم تلفن همراه ۵G و رایانش ابری دارد. دو مفهوم اینترنت اشیاء و رایانش ابری در کنار هم یک سیستم توزیع شده فوق هوشمند را نمایندگی می کند که توانایی برقراری ارتباط انواع تجهیزات گوناگون الکترونیکی دیجیتال و آنالوگ را در فواصل مختلف با همدیگر و همچنین با سرویس دهنده های پردازش ابری برقرار می کند.

از سوی دیگر اکنون اینترنت اشیاء از دوران کودکی خارج شده و کاربردها و خدمات متنوع نوآورانه ای را برای کسب وکارها، افراد و دولت ها، فراهم کرده است. اینترنت اشیاء به عنوان انقلاب بعدی فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شده است و دولت های کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده، چین، اتحادیه اروپا، هند، کره جنوبی، استرالیا، بریتانیا، و برزیل با انگیزه‌های متفاوت از گسترش فناوری اینترنت اشیاء حمایت می کنند و در حال اجرای برنامه های مختلفی برای توسعه این فناوری، خدمات و کسب و کارهای مرتبط با آن هستند.


تعداد بازدید: 3398