معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

معافیت تحصیلی مشمولان

دارا بودن مجوز تحصیلی

مشمولان در مقاطع مختلف دانشگاهی/ به استناد ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی مصوبه هیئت محترم وزیران و دستورالعمل جامع معافیت تحصیلی، ضروری است تمامی دانشجویان مشمول حداکثر تا شش ماه از تاریخ ثبت نام و شروع به تحصیل، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی به (صورت اینترنتی) جهت ارائه به دانشگاه محل پذیرش اقدام نمایند، در غیر این صورت مشمولان ضمن درج غیبت از ادامه تحصیل محروم می شوند که تبعات آن متوجه شخص دانشجو خواهد بود .

(بستر اینترنت یا سامانه های نمایش پلیس)

 مشمولانی که در مقاطع مختلف دانشگاهی پذیرفته می‌شوند، باید نسبت به اخذ معافیت تحصیلی جهت ارائه به دانشگاه محل پذیرش از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس+ ۱۰ اقدام نمایند. ثبت نام دانشجویان مشمول بدون مجوز وظیفه عمومی وجاهت قانونی ندارد.

دانشجویانی که قبل از سن مشمولیت به تحصیل اشتغال یافته‌اند، پس از ورود به سن مشمولیت، همانند دیگر دانشجویان مشمول برای اخذ معافیت تحصیلی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نمایند.

 تبصره : در صورت عدم صدور معافیت تحصیلی و... مشمولان میتواند به معاونت وظیفه عمومی استان/ شهرستان محل تحصیل مراجعه تا پس از بررسی طبق ضوابط و مقررات به درخواست آنان رسیدگی گردد.

به استناد تبصره (1)ماده (53) قانون خدمت وظیفه عمومی، دانشجویان مشمولدر طول مدت تحصیلات دانشگاهی از دیپلم تا دکتری فقط یکبار مجاز به انصراف از تحصیل میباشند

 ضوابط و مقررات تحصیلی دانشجویان

1-به افراد ذیل معافیت تحصیلی دانشجویی تعلق نمی گیرد

الف- مشمولانی که وارد غیبت شده اند.

 ب- مشمولانی که قبلاً در همان مقطع تحصیلی فارغ التحصیل شده اند. و به عنوان مثال: فارغ التحصیل کارشناسی نمی تواند مجدداَ در مقطع کارشناسی تحصیل کند .)

پ- مشمولانی که از تاریخ فراغت مقطع متوسطه، بیش از یک سال تحصیلی سپری شده باشد.

 تبصره: برای دارندگان برگه اعزام بدون غیبت اولیه، مشمولان وظیفه فاقد غیبت و یا  مشمولان دارای معافیت موقت بدون غیبت، شرط عدم گذشت بیش از یک سال از تاریخ فراغت مقطع قبلی ملاک نمی باشد.

ت- دانشجویانی که از تاریخ فراغت یا انصراف آنها بیش از یک سال سپری شده باشد.

تبصره: برای دارندگان برگه اعزام بدون غیبت اولیه و مشمولان وظیفه فاقد غیبت یا مشمولان دارای معافیت موقت بدون غیبت،شرط عدم گذشت بیش از یک سال از تاریخ فراغت یا انصراف قبلی با رعایت سایر شرایط قانونی جهت اخذ معافیت تحصیلی بلامانع است .

ث- مشمولانی که بیش از یک بار انصراف از تحصیل داده باشند.

ج- دانشجویانی که پس از ورود به سن مشمولیت ترک تحصیل نموده یا از دانشگاه اخراج شده باشند. مگر اینکه با رعایت شرایط قانونی، اعاده به تحصیل شده باشند و یا وضعیت ترک تحصیل و اخراج آنان برابر مقررات اصلاح شده باشد.

چ-  دانشجویانی که بعد از اتمام سقف سنوات اولیه، در سنوات ارفاقی یا مهلت معرفی از ادامه تحصیل انصراف داده باشند.

ح- مشمولان متعهد خدمت در سازمان‌های دولتی و شاغلین در نیروهای مسلح که قبل از انصراف، اخراج یا استعفا به تحصیل اشتغال می یابند، در شمول معافیت تحصیلی قرار نمی گیرند.

خ- دانشجویانی که در مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته و بالاتر پذیرفته شده و به واسطه انصراف مدرک معادل خارج از سنوات اولیه مقطع پایین‌تر اخذ نموده اند.

مثلاً دانشجویی که از مقطع کارشناسی پیوسته انصراف و مدرک معادل کاردانی اخذ نموده نمی تواند تا پایان خدمت در مقاطع بالاتر از معافیت تحصیلی بهره مند شود مگر آن که در سقف سنوات تحصیلی اولیه مقطع کاردانی یعنی( 2/5 سال )، فارغ التحصیل شده باشد.

2- افراد ذیل برای تحصیل در دانشگاه، نیاز به اخذ معافیت تحصیلی ندارند:

الف- افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند تا زمان ورود به سن مشمولیت

ب- افرادی که سن آنان بیش از پنجاه سال تمام می باشد، مشروط به اینکه تغییر سن نداشته باشند.

پ- کارکنان نیروهای مسلح، این قبیل افراد در صورت ارائه گواهی اشتغال به خدمت به عنوان کارکنان نیروهای مسلح و ارائه موافقتنامه از رده نیروی انسانی سازمان خدمتی می تواند در دانشگاه ثبت نام نمایند .

ت- متعهدین خدمت در سازمان‌های دولتی، مادامی که به ایفای تعهد اشتغال دارند نیاز به اخذ معافیت تحصیلی نداشته و با شرایط زیر می توانند ادامه تحصیل نمایند:

1-ارائه موافقت نامه از بالاترین مقام مسئول در سازمان مربوط می توانند ادامه تحصیل نمایند.

2- ادامه تحصیل متعهدین خدمت در حین تعهد، برابر مقررات دستگاه با تعهد جدید بلامانع می باشد. و مدت تحصیل این افراد جزو مدت تعهد محسوب نمی گردد.

3- مدت تعهد آنان تابع ضوابط متعهدین خدمت سازمان ها خواهد بود.

4- ضمن ثبت تعهد آنان در سامانه وظیفه عمومی، درخواست تحصیل در حین تعهد نیز در سامانه به ثبت رسیده باشد.

ث-  آن دسته از طلاب علوم دینی در صورتی که مرکز مدیریت حوزه های علمیه تایید نمایند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه، به موازات آن در دانشگاه نیز، تحصیل کند، که در این صورت با همان معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. اینگونه دانشجویان برای ثبت نام در هر نیمسال تحصیلی باید موافقتنامه حوزه علمیه مربوطه را ارائه نمایند.

ج- دارندگان کارت پایان خدمت هوشمند.

چ- دارندگان کارت معافیت دائم هوشمند یا گواهی معافیت موقت هولوگرام دار به شرط نداشتن غیبت و صرفاً در مدت اعتبار آن.

3- برابر ماده (2) آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، مشمولان دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و مشمولان فارغ التحصیل مقاطع دانشگاهی یا معادل آن در حوزه های علمیه، چنانچه در مهلت یک سال پس از فراغت از تحصیل در هر مقطع، بر اساس مقررات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در یکی از دانشگاه های داخل کشور پذیرفته شوند تا زمانی که وفق مواد (۳۳) و(۳۵) قانون به تحصیل اشتغال دارند، می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. منظور از یک سال، یک سال تحصیلی است که از مهرماه شروع و تا پایان شهریور سال بعد از فراغت ادامه دارد.

 تبصره: دارندگان برگه آماده به خدمت بدون غیبت که مهلت اعزام آنها سپری نشده باشد و همچنین کارکنان وظیفه در حین خدمت که فاقد غیبت می شوند، در صورت داشتن سایر شرایط قانونی، می توانند برای تحصیل در مقطع بالاتر از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. (برای افراد فوق شرط عدم گذشت بیش از یک سال از تاریخ فراغت مقطع قبلی وجود ندارد)

4-مهلت معرفی دانشجویان فارغ التحصیل خرداد تا شهریور ماه نیز بر اساس تبصره ۱ ماده ۲ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، تا پایان شهریور سال بعد از فراغت محاسبه می گردد. ضمناً دانشجویانی که قبل از ورود به سن مشمولیت انصراف، اخراج یا تحصیل ترک تحصیل می نمایند از تاریخ ورود به سن مشمولیت ۶ ماه مهلت معرفی خواهند داشت.

مثال1: دانشجوئی که در سنوات مجاز تحصیلی در تاریخ 97/5/31 از دانشگاه فارغ التحصیل شده، آخرین مهلت معرفی وی صرفاً جهت ثبت نام در مقطع بالاتر دانشگاهی 98/6/31 خواهد بود.

 مثال2: دانشجویی که در سنوات مجاز تحصیلی در تاریخ 98/4/31 از دانشگاه فارغ التحصیل شده، آخرین مهلت معرفی صرفاً جهت ثبت نام در مقطع بالاتر دانشگاهی 99/6/31 خواهد بود .

مثال ۳ : دانشجوی متولد 80/1/10 که قبل از ورود به سن مشمولیت وارد دانشگاه شده و در تاریخ 97/11/30 انصراف، اخراج یا ترک تحصیل نموده باشد، از ورود به سن مشمولیت ۶ ماه یعنی تاریخ 98/7/10 مهلت معرفی دارد.

5- برابر تبصره (۲)ماده (۳۵) قانون ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت اولیه در حین خدمت جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به جز در زمان های اضطراری و جنگ بلامانع است.

 تبصره: ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت اولیه در حین خدمت که بیش از یک سال از تاریخ فراغت آنان از مقطع قبلی سپری شده باشد، در صورت داشتن شرایط اخذ معافیت تحصیلی جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به جز در زمانهای اضطراری و جنگ بلامانع است.

6- مشمولانی که به استخدام نیروهای مسلح در آمده و در آموزشگاه ها و دانشگاههای ن . م به تحصیل و یا طی نمودن دوره های آموزشی مربوطه اشتغال یافته اند در شمول معافیت تحصیلی قرار نداشته و در صورت اخراج یا انصراف، اعم از از ارادی یا غیرارادی، از تاریخ وقوع، حداکثر ۶ ماه فرصت دارند که خود را برای رسیدگی به وضع مشمولیت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی معرفی نمایند.

 تبصره:  در صورتی که این قبیل مشمولان پس از منفک شدن از نیروهای مسلح، بدون داشتن غیبت در دانشگاه ها پذیرفته شوند، در صورت داشتن سایر شرایط قانونی می توانند از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.

 7- ترخیص کارکنان وظیفه حین خدمت برای اشتغال به تحصیل و برخورداری از معافیت تحصیلی برابر شرایط زیر می باشد:

 الف- در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شده باشند.

ب- بدون غیبت به خدمت اعزام شده باشند.

پ- در وضعیت فرار از خدمت قرار نداشته باشد.

ت- به سبب خدمت دارای پرونده مفتوح در مرجع قضایی نبوده باشند.

ث- وضعیت آنان در قواره بند (1) این بخش قرار نداشته باشد.( منظور افرادی که معافیت تحصیلی دانشجویی به آن تعلق نمی گیرد.)

 تبصره: در صورت فرار از خدمت و یا داشتن پرونده مفتوح قضایی، پس از رسیدگی در مراجع قضایی و یگان خدمتی، ترخیص از خدمت مشمولان وظیفه جهت ادامه تحصیل بلامانع نخواهد بود.

8- فرایند ترخیص کارکنان وظیفه حین خدمت پذیرفته شده در دانشگاه به شرح زیر می باشد:

 الف- مراجعه سرباز به دانشگاه محل پذیرش و دریافت برگه درخواست معافیت تحصیلی و ارائه آن به دفتر پلیس + ۱۰ مستقر در شهرستان محل استقرار دانشگاه، محل سکونت یا محل خدمت.( همراه داشتن گواهی اشتغال به خدمت الزامی است).

ب- ثبت درخواست معافیت تحصیلی توسط کاربر دفتر پلیس +۱۰ در سامانه،در این حالت چنانچه برابر کنترل سیستمی در سامانه دفاتر، سرباز حین خدمات واجد شرایط تحصیل باشد، مجوز ترخیص از خدمت توسط کابر دفتر با عنوان یگان خدمتی  سرباز صادر و با مهر دفتر تحویل وی میگردد.

پ- مراجعه سرباز به یگان خدمتی جهت تسویه حساب به‌منظور ترخیص از خدمت.

ت- ترخیص سرباز توسط یگان خدمتی و معرفی وی به دفاع دفتر پلیس +10 .

ث- مراجعه مشمول به دفتر پلیس + ۱۰ و ارائه معرفی نامه ترخیص از خدمت صادره از یگان خدمتی به دفتر.

ج- توسط کاربر پلیس +10 اطلاعات تکمیلی مشمول، جهت ثبت درخواست معافیت تحصیلی و همچنین ثبت ترخیص از خدمت و مدت خدمت انجام شده در سامانه درج گردیده و پس از آن برگ معافیت تحصیلی صادر شده و برای ارائه به دانشگاه تحویل مشمول می گردد.

9- توجیه غیبت مشمولان غایبی که در دانشگاه پذیرفته میشوند، در صورت داشتن معاذیر موجه، صرفاً در چارچوب دستورالعمل توجیه غیبت مشمولان، از طریق معاونت وظیفه عمومی استان اقدام می شود. در مواقع ضروری و یا موارد خاص سازمان به صورت موردی وضعیت مشمول را بررسی و پس از تصمیم گیری نتیجه را به استان ابلاغ خواهد کرد.

10- چنانچه پس از صدور معافیت تحصیلی، مشخص گردد که اطلاعات مندرج در برگ درخواست معافیت تحصیلی اشتباه بوده و یا اینکه مشمول با کتمان حقیقت یا ارائه اطلاعات غلط، اقدام به دریافت معافیت تحصیلی کرده باشد، معافیت تحصیلی صادره باطل و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

ب- ضوابط و مقررات تحصیلی دانشجویی:

 مدت سنوات تحصیلی مشمولان در مقاطع مختلف دانشگاهی مطابق تبصره ۱ ماده ۳۳ قانون :

کاردانی 2/5 سال

کارشناسی ناپیوسته 3 سال

 کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال

 کارشناسی پیوسته ۵ سال

 کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال

دکترای پزشکی پیوسته 8 سال

 دکترای تخصصی ۶ سال

 سنوات تحصیلی فوق، شامل دانشجویان ورودی مهر 90 و بعد از آن می باشد.

تبصره ۴: مرخصی تحصیلی دانشجویان جزو سنوات مجاز تحصیلی محسوب شده و مرخصی بدون احتساب سنوات تحصیلی برابر با قانون خدمت وظیفه عمومی موضوعیت ندارد.

 تبصره ۵: سنوات تحصیلی مشمولانی که در سن ۱۷ سالگی یا قبل از آن در دانشگاه مشغول به تحصیل می گردند از مهرماه سال ورود به سن مشمولیت (از مهرماه ۱۸ سالگی) و مشمولانی که در ۱۸ سالگی و یا بعد از آن شروع به تحصیل می نمایند از همان تاریخ اعلامی از سوی دانشگاه (اول مهر یا اول بهمن) محاسبه می شود.

2- دانشجویانی که در سنوات اولیه موفق به اتمام تحصیل نشوند با موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه و اعلام آن به دفتر پلیس +10 شهرستان محل تحصیل در صورت واجد شرایط شناخته شدن حداکثر تا دو ترم مجوز سنوات ارفاقی به صورت مرحله ای برای آن از طریق سامانه دفاتر صادر خواهد شد در صورت وجود شرایط ادامه تحصیل در سنوات ارفاقی موضوع تبصره ۲ ماده ۳۳ قانون دانشگاه ها موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه دانشجو را جهت دریافت مجوز سنوات ارفاقی و با تکمیل فرم درخواست سنوات تحصیلی ارفاقی به دفتر پلیس +۱۰ هدایت نمایند تاکید می گردد امکان ثبت درخواست سنوات ارفاقی حداکثر سه ماه پس از اتمام سنوات اولیه تحصیلی توسط کاربران دفاتر پلیس +۱۰ امکان پذیر میباشد.

تبصره: در مواقع ضروری برای آن دسته از دانشجویانی که در مدت سه ماه فوق الذکر موفق به اخذ سنوات ارفاقی نشده‌اند با تشخیص معاذیر موجه و تایید عدم قصور دانشجو توسط معاون وظیفه عمومی استان حداکثر تا سه ماه دیگر قابل انجام خواهد بود.

3- دانشجویان مشمول در مقاطع مختلف به شرط رعایت تبصره ۲ ماده ۳۳ قانون می توانند از سنوات ارفاقی بهره مند شود بنابراین به استناد تبصره ۲ ماده ۳۳ قانون خدمت وظیفه عمومی که اشعار می دارد در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه تا حداکثر یک سال به مدت سنوات اولیه به عنوان سنوات ارفاقی اضافه میگردد.

تبصره: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موظفند در خصوص دانشجویانی که در سنوات اولیه موفق به فراغت از تحصیل نمی شوند صرفاً وضعیت تحصیلی افراد را در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطرح و برای دریافت سنوات ارفاقی به وظیفه عمومی (دفاتر پلیس+۱۰) ارجاع نمایند که دارای پیشرفت تحصیلی بوده و در مدت یک سال سنوات ارفاقی و یا حداکثر یک ترم مهلت معرفی امکان فراغت از تحصیل آنان فراهم باشد در غیر این صورت مجاز به طرح در کمیسیون موارد خاص دانشگاه نبوده و از درخواست سنوات ارفاقی برای آنان خودداری نمایند ضمناً تبعات آن به عهده دانشگاه و شخص دانشجو خواهد بود.

4- آن دسته از مشمولان که در سنوات مجاز تحصیلی (سنوات اولیه + ارفاقی) در کلیه مقاطع تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشوند صرفاً در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی در سنوات ارفاقی و امکان فراغت از تحصیل طی نیمسال اول مهلت معرفی با درخواست دانشگاه و ثبت آن در دفتر پلیس +۱۰ صدور مجوز ادامه تحصیل در مهلت معرفی به مدت یک نیمسال (ترم اول مهلت معرفی) برای آنان فراهم خواهد شد ضمنا این مجوز از طریق دفاتر به صورت هوشمند صادر می گردد بدیهی است در صورت عدم معرفی مشمول در مهلت قانونی (یک ساله معرفی)، وی وارد غیبت خواهد شد.

تبصره ۱ : صدور مجوز ادامه تحصیل در ترم دوم مهلت معرفی برای سایر مقاطع تحصیلی در مواقع ضروری در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی امکان فراغت از تحصیل و ارائه معاذیر موجه صرفاً پس از هماهنگی با معاونت مشمولان و امور معافیت ها اقدام گردد.

 تبصره ۲ : دانشجویان مقطع کارشناسی که سنوات اولیه تحصیلی را به اتمام رسانده و واجد شرایط اخذ سنوات ارفاقی نمی باشند چنانچه با صدور مجوز یک ترم در مهلت معرفی بتوانند مدرک معادل مقطع پایین‌تر (معادل کاردانی) را اخذ نمایند در این صورت صدور مجوز ادامه تحصیل در قالب ترم اول مهلت معرفی بلامانع خواهد بود.

 تبصره ۳ : دانشجویانی که سنوات ارفاقی را سپری نموده و در مهلت معرفی نیز فارغ التحصیل نگردیده اند بایستی نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نمایند فلذا صدور مجوز ادامه تحصیل با لحاظ غیبت توسط رده‌های وظیفه عمومی مغایر قانون و ضوابط اجرایی بودجه و ممنوع میباشد.

۵- برابر ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی فارغ التحصیل شدن در مهلت یکساله معرفی مجوزی برای صدور معافیت تحصیلی در مقطع بالاتر نخواهد بود بنابراین چنانچه دانشجو در مهلت یکساله معرفی فارغ التحصیل شود حق ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را نداشته و تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم شرایط برخورداری از معافیت تحصیلی را نخواهد داشت.

۶- دانشگاه موظف است پیوستگی تحصیلی و سنوات مجاز تحصیلی دانشجویان مشمول را در طول مدت تحصیل کنترل نموده و در صورتی که مشمول بیش از ۶ ماه به صورت غیر موجه با دانشگاه قطع ارتباط داشت ترک تحصیل تلقی و مراتب را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ وقوع به معاونت وظیفه عمومی شهرستان محل استقرار دانشگاه اعلام نماید

تبصره: ثبت اتمام معافیت تحصیلی یا ثبت آخرین وضعیت تحصیلی دانشجویان از قبیل فراغت از تحصیل انصراف اخراج ترک تحصیل در سامانه وظیفه عمومی توسط معاونت وظیفه عمومی استان شهرستان محل تحصیل یا محل سکونت مشمول بلامانع است.

۷- برابر ماده ۴ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، انتقال یا تغییر رشته دانشجو در مواردی که نیاز به انصراف و آزمون مجدد نمی باشد در صورتی که از حداکثر سنوات مجاز تحصیلی تجاوز ننماید مشمول معافیت تحصیلی خواهد بود.

تبصره: انتقال دانشجویان در دانشگاه ها پس از ثبت درخواست در دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +۱۰ با رعایت شرایط زیر بلامانع خواهد بود:

الف) موافقت دانشگاه مبدا و مقصد

ب) سنوات تحصیلی دانشگاه مبدا جزو سنوات تحصیلی دانشگاه مقصد محاسبه می گردد

پ) انتقال دانشجو به دلیل انصراف از دانشگاه مبدا نباشد.

ت) انتقال به واسطه قبولی در آزمون یا پذیرش مجدد نبوده باشد.

هـ) انتقال دانشجویان داخل کشور به دانشگاه های خارج از کشور ممنوع میباشد.

8- داوطلبانی که جزء پذیرفته شدگان در یک آزمون ( به صورت تکمیل ظرفیت در آزمون همان سال پذیرش در دانشگاه اول)، در هر یک از رشته های تحصیلی نیمه متمرکز قرار گرفته اند، چنانچه شرایط انتقال و تغییر رشته یا تغییر مقطع برابر مقررات آموزشی وجود داشته و مراتب مورد تایید دانشگاه مربوط قرار گیرد، در این صورت نیاز به انصراف نبود و یا ابطال یا اصلاح وضعیت تحصیلی، صدور معافیت تحصیلی در دانشگاه جدید (رشته نیمه متمرکز تکمیل ظرفیت) با احتساب سنوات تحصیلی طی شده قبلی بلامانع است.

9- دانشگاه موظف است پس از فراغت از تحصیل انصراف ترک تحصیل و یا اخراج دانشجو، مراتب را با تکمیل برگه اعلام آخرین وضعیت تحصیلی دانشجویان به منظور ثبت اتمام معافیت تحصیلی در سامانه حداکثر ظرف مدت سه ماه به معاونت وظیفه عمومی استان/شهرستان مربوطه ارسال نماید.

تبصره: معاونت وظیفه عمومی شهرستان محل تحصیل یا محل سکونت مشمول می بایست در اسرع وقت اتمام معافیت تحصیلی را در سامانه درج نماید.

10- اولین تاریخ اعلام شده توسط دانشگاه ها در برگه اعلام آخرین وضعیت دانشجو ملاک عمل برای رسیدگی بوده و وظیفه عمومی مجاز به ثبت و تغییر تاریخ اعلامی جدید نمی باشد مگر با ارائه مستندات و مدارک معتبر که پس از تایید شخص معاون وظیفه عمومی استان صرفاً قبل از اعزام به خدمت توسط معاونت استان قابل رسیدگی خواهد بود.

۱۱- دانشگاه ها مجاز به ثبت نام از کارکنان وظیفه شاغل به خدمت نمی باشند و در صورت پذیرش آنان همزمان با خدمت، اشتغال به تحصیل در دانشگاه ملغا شده و کلیه تبعات ناشی از آن متوجه دانشگاه مربوط و مشمول خواهد بود.

 ۱۲- اعاده یا بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی اخراجی ترک تحصیل، با شرایط زیر امکان پذیر خواهد بود:

الف) موافقت کمیسیون موارد خاص مرکزی یا استانی

ب) از تاریخ انصراف، اخراج یا ترک تحصیل آنها بیش از یک سال سپری نشده باشد

پ) به خدمت اعزام نشده باشند

ت) مشمول فاقد غیبت باشد

ث) امکان فراغت در سقف مجاز سنوات تحصیلی موضوع ماده ۳۳ قانون (سنوات اولیه + ارفاقی) وجود داشته باشد.

تبصره۱: اعاده به تحصیل دانشجویان انصرافی جزو یکبار انصراف محسوب نمی گردد.

تبصره۲: دانشجویان اخراجی در صورت عدم بازگشت به تحصیل حداکثر ظرف مدت یک سال، امکان استفاده از معافیت تحصیلی را ندارند.

 ۱۳- دانشجویانی که پس از ثبت اتمام معافیت تحصیلی  (انصراف، ترک تحصیل یا اخراج)، درخواست معافیت پزشکی میدهند، در صورت عدم اخذ معافیت دائم با لحاظ سایر شرایط اعاده به تحصیل فوق الذکر احیای معافیت تحصیلی برای آنان بلامانع خواهد بود.

۱۴- طبق ماده ۷ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در صورتی که تا یک سال پس از تاریخ انصراف در مقطع یا رشته یا دانشگاه جدید یا حوزه علمیه پذیرفته شوند در طول مدت تحصیل در مقاطع دانشگاهی مشروط به اینکه انصراف در مدت سنوات اولیه تحصیلی موضوع تبصره ۱ ماده ۳۳ قانون صورت گرفته باشد فقط یک بار قابل تمدید بوده که در این صورت مدت تحصیل قبلی جزو سنوات تحصیلی جدید محسوب نخواهد شد.

۱۵- تحصیل همزمان مشمولان دارای معافیت تحصیلی به شرط موافقت وزارتین علوم یا بهداشت در دو رشته یا دو دانشگاه در مدت سنوات تحصیلی قید شده در معافیت تحصیلی صادر شده با شرایط زیر بلامانع است.

الف) دانشگاه اولیه داشتن اعتبار معافیت تحصیلی دانشجوی را به دانشگاه ثانویه اعلام نماید.

ب) دانشگاه دوم با نامه اشتغال به تحصیل دانشجو که از سوی دانشگاه اولیه صادر شده اقدام به ثبت‌نام وی نماید.

پ) در صورت فراغت، اخراج، انصراف و ترک تحصیل از دانشگاه یا رشته اول (رشته دارای معافیت تحصیلی)، دانشجو مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه یا رشته دوم نمی باشد.

 تبصره۱: ثبت نام دانشجو در هر نیمسال تحصیلی در دانشگاه دوم منوط به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه اول می باشد.

تبصره ۲: دانشگاه اولیه موظف است در صورت هرگونه تغییر در وضعیت دانشجو (فراغت، اخراج، انصراف یا ترک تحصیل) مراتب را حداکثر ظرف مدت سه ماه به دانشگاه دوم و همچنین معاونت وظیفه عمومی استان یا شهرستان مربوطه اعلام نماید.


تعداد بازدید: 1867