حراست

شناسایی 42 اپلیکیشن مخرب که 8 میلیون بار دانلود شدند

یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸

شناسایی 42 اپلیکیشن مخرب که 8 میلیون بار دانلود شدند 

پژوهشگران حوزه امنیت موفق به شناسایی ۴۲ اپلیکیشن در گوگل پلی استور شدند که از طریق ارسال تبلیغات به قربانیان خود، درآمدزایی می کنند.

به گزارش ایران هشدار، محققان شرکت ESET به تازگی این اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار را شناسایی کردند که از زمان عرضه در ماه جولای ۲۰۱۸، بالغ بر ۸ میلیون بار توسط کاربران دانلود شدند.

اگرچه این اپلیکیشن‌ها در ظاهر، هیچ مشکلی ندارند، اما به ‌صورت پنهانی اقدامات مخربی را انجام می‌دهند. زمانی که کاربر اقدام به نصب این اپلیکیشن‌ها می‌کند، هر چندساعت یک‌بار، پیام‌های تبلیغاتی به‌صورت تمام‌صفحه، روی نمایشگر کاربر نمایان می‌شود. اغلب این اپلیکیشن‌ها، آیکون میان‌بر خود را حذف می‌کنند تا کاربر نتواند آنها را پیدا و شناسایی کرده و اقدام به حذف آنها کند. اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار، عملکردی تقریبا شبیه و نزدیک به اپلیکیشن‌های گوگل و فیس‌بوک از خود نشان می‌دهند تا مشکوک جلوه ندهند و برای مدت زمان بیشتری روی دستگاه‌ها باقی بمانند.

اما آنچه موجب نگرانی می‌شود، این است که اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار در بک‌گراند اطلاعات مربوط به دستگاه کاربر را به افراد سازنده ارسال می‌کنند. اطلاعاتی همانند اینکه چه برنامه‌هایی روی گوشی فرد نصب شده و اینکه آیا اجازه نصب به برنامه‌هایی غیر از آنچه در گوگل پلی‌استور وجود دارد، داده شده یا خیر. این اطلاعات می‌تواند برای نصب دیگر نرم‌افزارهای مخرب روی دستگاه مفید واقع شود. ازجمله این اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار می‌توان به Video Downloader Master اشاره کرد که چیزی حدود ۵ میلیون بار دانلود شده‌است. برای اپلیکیشن‌هایRingtone Maker Pro ،SaveInsta و Tank Classic نیز هر کدام ۵۰۰ هزار بار دانلود ثبت شده‌است.

هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه در دست نیست، اما به گفته محققان ESET، احتمالا یک گروه دانشجویان ویتنامی در ساخت و توسعه این اپلیکیشن‌ها نقش دارند. اگرچه گوگل تمامی‌این اپلیکیشن‌ها را حذف کرده، اما محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که هنوز هم اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار زیادی در فروشگاه‌های اپلیکیشن سوم شخص وجود دارند که حذف آنها بسیار سخت است.

منبع: آی تی ایران


  • برچسب ها:
  • دانشگاه گلستان
  • حراست دانشگاه گلستان
  • شناسایی 42 اپلیکیشن مخرب که 8 میلیون
تعداد بازدید: 732