کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه گلستان

بهبود وضعیت مطالعه نیازمند برنامه ریزی در سطوح مختلف است

چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷

به گزارش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، سرکار خانم دکتر نوروزپور، مدرس و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستان و پژوهشگر و مؤلف مقالات و آثاری در موضوع ادبیات و زبان فارسی، در مصاحبه با روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفتند:بهبود وضعیت مطالعه به برنامه‌ریزی در سطوح مختلف در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نیاز دارد.

برای بهبود وضعیت مطالعه تمامی نهادهای مرتبط با فرهنگ از جمله مهدکودک­‌ها، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش فرهنگی شهرداری­‌ها و آموزش عالی باید همراه و همقدم شوند.

وی ادامه داد: نباید تصور کرد که تعداد دانشجو و یا تعدد مراکز آموزش عالی در یک استان نشان­‌دهنده وضعیت مطلوب مطالعه است؛ زیرا مطالعه فراتر از خواندن منابع آموزشی است که در برنامه درسی دانش­آموز و دانشجو قرار دارد.

ایشان، اظهار کردند: بهترین زمان برای ایجاد عادت مطالعه دوران کودکی است. بنابراین خانواده و مهدکودک‌ها نقش اساسی برعهده دارند و اگر دانش­‌آموزی لذت مطالعه را درک نکرده باشد در دوره دانشجویی طبعاً کار سخت­‌تری در پیش دارد.

در هر مؤسسه آموزشی راهکارهایی برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی وجود دارد و معمولا بجز استادان که ضمن تدریس کتاب­‌های شایسته مطالعه را پیشنهاد می­‌کنند، معاونت دانشجویی و فرهنگی در قالب­‌های مختلف دانشجویان را به مطالعه تشویق می­‌کند.

وی برپایی جلسات کتابخوانی، جلسات معرفی و بررسی کتاب و تشویق دانشجویان به تولید کتاب­‌های صوتی و به اشتراک گذاشتن آنها در سامانه مجازی کتابخانه را از راه‌­های مؤثر برای توسعه کتاب و کتابخوانی برشمرد و افزود: فعالیتی چون برگزاری مسابقات خلاصه نویسی ضمن تقویت مهارت نوشتاری؛ منجر به مطالعه دقیق یک اثر می­‌شود که می تواند به عنوان فعالیتی غیر مستقیم موجب بهبود وضعیت کتابخوانی شود.

ایشان ضمن اشاره به بسیار خوب بودن طرح­‌های تخفیفی کتاب و برگزاری نمایشگاه که برای اهالی مطالعه فرصتی مغتنم است، بیان کردند: بجز حوزه ادبیات که شاید لذت بردن و پرکردن اوقات فراغت دلیل اصلی مطالعه آن در سطح عمومی باشد، جوانان باید در ذهن خود سوالاتی داشته باشند که تنها با مطالعه به پاسخ آن می­‌رسند؛ بنابراین گاهی باید از راه‌­های غیرمستقیم برای ترویج فرهنگ مطالعه اقدام کرد که قطعا روان­شناسان، متخصصان تعلیم و تربیت و جامعه­شناسان در این زمینه صاحب­‌نظر هستند.

وی در پایان پیشنهاد داد: باتوجه به افزایش قیمت کتاب بهتر است سایت­‌های خرید اینترنتی امکان مبادله کتاب­‌های دست دوم را نیز فراهم کنند. 


  • برچسب ها:
  • دانشگاه گلستان
  • کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد
  • مصاحبه خبری
تعداد بازدید: 248