کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه گلستان

آیین‌نامه

آیین‌نامه داخلی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و کتابخانه­‌های اقماری دانشگاه

(مصوب 1403/08/08)

۲-۱ - سفارش‌­دهندگان

اعضای هیئت علمی، محققان، کارکنان و دانشجویان می­‌توانند منابع مورد نیاز خود را بر اساس خط مشی مجموعه‌­سازی این کتابخانه، انتخاب و به کتابخانه جهت بررسی و تهیه پیشنهاد نمایند.


ماده 2 - خط مشی گردش منابع

۱-۲ - استفاده‌­کنندگان

گروه اول – اعضای هیئت علمی دانشگاه

گروه دوم – دانشجویان دانشگاه در کلیه مقاطع

گروه سوم – کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی دانشگاه

گروه چهارم – اعضای هیئت علمی و دانشجویان سایر دانشگاه‌­های کشور در قالب طرح غدیر

گروه پنجم – مراجعان متفرقه خارج از دانشگاه شامل متخصصان و محققان بخش­‌های دولتی و غیردولتی در قالب تفاهم­‌نامه­‌های دانشگاه با دستگاه­‌های اجرایی و با قبول تعهد و ارایه ضمانت لازم.

۲-۲ - مدارک لازم برای عضویت

تکمیل فرم درخواست عضویت و ارائه یک قطعه عکس به همراه:

        گروه اول – ارائه کارت شناسایی یا معرفی‌­نامه از معاونت آموزشی دانشکده

        گروه دوم – ارائه کارت دانشجویی معتبر و یا فرم مخصوص ثبت نام صادر شده از دانشکده

        گروه سوم – ارائه کارت شناسایی یا معرفی­‌نامه از کارگزینی یا شرکت

       گروه چهارم – ارائه کارت شناسایی و کارت عضویت طرح غدیر

       گروه پنجم - ارائه معرفی‌­نامه از مقام مسئول سازمان متبوع، تکمیل فرم مخصوص و پرداخت حق عضویت سالانه


۴-۲ - شرایط امانت کتاب

       گروه اول – اعضاي هيئت علمي تا ۱۰ عنوان کتاب، به مدت دو ماه

       گروه دوم – دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی تا ۵ عنوان، به مدت ۱۵ روز و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا ۷ عنوان، به مدت یک ماه

       گروه سوم – تا ۳ عنوان، به مدت یک ماه

       گروه چهارم – مطابق با آیین­‌نامه طرح غدیر

       گروه پنجم – تا ۳ عنوان، به مدت ۱۵ روز


۵-۲ - تأخیر در تحویل منابع امانت گرفته­‌شده

در صورتی که منابع امانت گرفته‌­شده در زمان مقرر به کتابخانه برگشت داده نشود به ترتیب زیر عمل خواهد شد:

      الف – تأخیر در بازگرداندن هر عنوان کتاب، روزانه 3000 ریال جریمه نقدی

       ب – تأخیر در بازگرداندن کتاب بیش از یک ماه، منجر به تعلیق کارت عضویت برای مدت ۲ ماه خواهد شد.

۱-۵-۲ - جریمه تأخیر بازگشت کتاب­‌هایی که توسط مراجعان رزرو می­‌شوند و یا به دلیل تقاضای زیاد، به مدت یک هفته و یک شبانه روز امانت داده می­‌شوند، به تشخیص کتابدار به ترتیب دو تا پنج برابر جریمه کتاب­هایی است که به طور عادی امانت داده می­‌شود.

۶-۲ - مفقود یا ناقص‌­شدن کتاب­‌ها

۲-۶-۱ - فردی که کتاب امانت­‌گرفته را گم کند، علاوه بر پرداخت جریمه تأخیر در تحویل کتاب (براساس بند ۲-۵) موظف است حداکثر ۲ ماه پس از پایان زمان تحویل، اصل کتاب را به کتابخانه تحویل دهد. چنانچه تهیه نسخه اصلی به دلایلی مقدور نباشد، شخص امانت­‌گیرنده موظف است با مشورت و توافق با مدیر کتابخانه مرکزی، کتاب دیگری را جایگزین کند.

۲-۶-۲ - چنانچه خسارتی به کتاب­‌های کتابخانه اعم از حاشیه‌­نویسی، کندن برخی صفحات و غیره وارد گردد، امانت‌گیرنده موظف است نسخه بی‌­عیبی از همان کتاب تهیه کند و به کتابخانه تحویل دهد. نسخه تکثیرشده کتاب در این موارد پذیرفته نمی‌­شود. در صورت عدم امکان تهیه کتاب، پرداخت هزینه کتاب و جریمه بر اساس بند ۲-۵ ضروری است.

تبصره: تا اتمام اقدامات یادشده، کارت عضویت نامبرده معلق می­‌گردد.


۷-۲ - منابعی که برای استفاده در بیرون از کتابخانه به امانت داده نمی­‌شوند:

      الف – کتاب­‌های مرجع مانند فرهنگ­‌ها، دایرة­المعارف‌­ها و غیره

      ب – کتاب‌­های گرانبها و نفیس، آثار خطی، چاپ­‌های قیمتی و نایاب و موارد مشابه

      ج – نشریه­‌های ادواري و غیرادواری، پایان‌­نامه­‌ها، گزارش نهايي طرح‌­های پژوهشی، اسناد و منابع مشابه

۱-۷-۲ - تهیه رونوشت و کپی از منابع بند 2-7 منع قانونی دارد و استفاده از آن فقط در سالن امکان­ پذیر است.


8-2- شرايط دسترسي به منابع الکترونيکی:

1-8-2- استفاده از منابع الکترونيکي براي گروه اول تا سوم استفاده‌­کنندگان به صورت رايگان در محدوده آي پي دانشگاه امکان­‌پذير است. کاربران این دانشگاه، موظف به استفاده قانونی از مشخصات کاربری خود و منابع الکترونیک هستند. بنابراین کاربران مجاز به در اختیار گذاردن مشخصات کاربری خود به سایر افراد نیستند؛ همچنین اجازه ارسال، باز نشر، توزیع مجدد، فروش و بارگذاری منابع یا بخش‏‌هایی از آن را به هر نحو ندارند.

2-8-2- گروه چهارم و پنجم استفاده­‌کنندگان (مراجعان خارج از دانشگاه) می­‌توانند در فضاي فيزيکي کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد از اين امکانات تا 5 منبع در روز استفاده کنند.

3-8-2- کتابخانه‏ مرکزی دانشگاه گلستان و کاربران آن، امکان پرينت و حق بازنشر منابع دارای حق کپی‌‏رایت را بدون اجازه مالک(مالکان) اطلاعات ندارند. پرینت یا کپی قسمتی از منابع الکترونیک، به هر شکل و مقدار ممنوع است.

4-8-2- شرایط استفاده از منابع الکترونيکي و محدوديت­‌های احتمالی در نحوه دسترسی، براساس نحوه تأمین اشتراک پایگاه‌ها مشخص و در راهنمای استفاده از هر پایگاه در وب‌­سایت کتابخانه مرکزی اطلاع­‌رسانی خواهد شد.

5-8-2- تمامی استفاده­‌کنندگان، در هنگام استفاده از منابع الکترونيک، موظفند براساس فرم تعهدنامه استفاده از پایگاه‌­های اطلاعاتی عمل کنند و رعايت عدم دانلود سيستماتيک (عدم دريافت کل فصل­‌های يک کتاب يا همه مقالات يک شماره از يک مجله خاص در يک زمان مشخص) الزامی است. در صورت عدم رعايت تعهدات، حساب کاربری فرد متخلف به صورت دائمی مسدود خواهد شد و جبران خسارت مالی از سوی فرد متخلف الزامی است.


۸-۲ - تسویه حساب

گروه اول- اعضای هیئت علمی که منتقل، بازنشسته، بازخرید و یا به مأموریت بیش از نه ماه اعزام می­‌شوند و یا به هر دلیل به خدمت آن­ها خاتمه داده می‌­شود، باید با کتابخانه تسویه حساب نمایند.

گروه دوم- دانشجویان در پایان هر مقطع تحصیلی و نیز هنگام تغییر وضعیت تحصیلی نظیر انتقال، انصراف و یا نظایر آن، باید با کتابخانه مرکزی تسویه حساب نمایند.

گروه سوم- کارکنان رسمی و خرید خدمت دانشگاه که به سازمان دیگر منتقل، بازنشسته، باز خرید و یا به هر دلیل، به خدمت آنها پایان داده    می­‌شود، باید با کتابخانه تسویه حساب نمایند.

گروه چهارم- پایان عضویت در طرح غدیر و بر اساس مقررات این طرح.

گروه پنجم- تسویه حساب مراجعان خارج از دانشگاه با هماهنگی سازمان متبوع آنها و نیز براساس تفاهم‌­نامه انجام خواهد شد.


  • برچسب ها:
  • آیین نامه
تعداد بازدید: 4214