کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه گلستان

معرفی سامانه های مشابهت یاب فارسی

چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰

به گزارش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه؛ با گسترش فناوری‌های نوین و دسترسی بیشتر به منابع علمی از طریق اینترنت و سهولت دسترسی به سخت‌افزار لازم جهت انتشار منابع علمی در بستر فناوری اطلاعات، خطر دستبرد علمی و کپی‌برداری غیر مجاز از منابع نیز به همان نسبت گسترش یافته است. هرگونه استفاده یا کپی‌برداری هوشمندانه و یا عمدی از ایده‌ها، گفتارها، عبارات ادبی و یا نتایج دستاوردهای تحقیقی دیگران، بدون اجازه پدیدآورنده سرقت علمی محسوب می‌شود و جامعه امروزی باید برای مبارزه با این نوع سرقت که معمولاَ مجازاتی نیز در پی ندارد راه‌حلی بیابد.

سرقت ادبی، به عبارت ساده، یعنی اینکه آثار یا ایده های دیگران را به عنوان آثار یا ایده های خود معرفی کنیم. اگر عبارات یا ایده هایی را از یک منبع اصلی برداشت کرده و منبع را به درستی ذکر نکنیم، در حقیقت مرتکب سرقت ادبی شده و قوانین کپی رایت را نقض کرده ایم. امروزه کپی past کردن مطالب به عنوان نمادی از وقوع سرقت ادبی به شمار می آید.

نرم‌افزارهایی که متنی را از کاربر دریافت کنند و به منظور بررسی مشابهت، آن متن را با پایگاهی از متون مقایسه کنند، به نام «نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب» می‌شناسیم. بسته به اهدافی که این نرم‌افزارها دارند، می‌توانند با افزودن امکانات جانبی کاملاً به یک «نرم‌افزار کشف تقلب» تبدیل شوند. تجربه‌های موفقی از مشابهت‌یابی در جهان به چشم می‌خورد. در ادامه برخی سامانه های مشابهت یاب فارسی معرفی می گردد.  

سامانه مشابهت یاب سمیم نور- شرکت کامپیوتری نور: برای استفاده از خدمات این سامانه، به سایت سمیم نور مراجعه کرده، عضو شوید و بر روی لینک مشابهت یابی کلیک کنید. 

دیتابیس مورد جستجو در این سامانه، نشریات حوزه علوم انسانی است که به تازگی پایان نامه های دانشگاه تهران هم به آن اضافه شده است.

آدرس سامانه : http://www.samimnoor.ir 

سامانه مشابهت یاب همانندجو: عرضه کننده این سامانه پژوهشگاه ایرانداک بوده. پایگاه اطلاعاتی مورد جستجو، پایان نامه های دانشگاهها و موسسات آموزشی ایران است. 

  آدرس سامانه :  https://tik.irandoc.ac.ir

سامانه مشابهت یاب همتاجو: عرضه کننده این سامانه پژوهشگاه جهاد دانشگاهی است.  لازم است کاربران اکانت دسترسی را وارد نمایند.

آدرس سامانه: https://hamtajoo.ir

 

سامانه مشابهت یاب همیاب: عرضه شده توسط سیناوب است. دیتابیس مورد جستجو در این سامانه، 512092 مقاله از 2052 نشریه و تعداد 88337 مقاله از 2412 کنفرانس است. 

آدرس سامانه :  https://hamyab.sinaweb.net

سامانه مشابهت یاب همسانا: پلتفرم همسانا، از تمام فرمت‌های متنی Word ،txt و بسیاری از فرمت‌های متنی دیگر پشتیبانی می‌کند. همسانا از فایل های PDF نیز پشتیبانی می‌کند. همسانا علاوه بر یافتن مشابهت متنی موجود در سند شما، اطلاعات آماری مرتبط با سند را ارائه مینماید. شما می‌توانید آمار دقیقی از وضعیت سند خود مشاهده کنید.

آدرس سامانه :  https://hamsana.ir


  • برچسب ها:
  • دانشگاه گلستان
  • کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد
  • سامانه مشابهت یاب فارسی
تعداد بازدید: 4007