مدیریت گروه فناوری، تجاری‌سازی و کارآفرینی

غرفه نمایشگاه استانی هفته پژوهش دانشگاه گلستان - سال 1400

            

            

            


دستبند هوشمند اطلاعات پزشکی

فناوران:
           دکتر محمد مقصودلو (دانشگاه گلستان)
           دکتر مهدی اعرابی (دانشگاه علوم پزشکی)
           دکتر مرتضی منصوری (دانشگاه علوم پزشکی)

توضیحات فناوری:
​​​​​​در این طرح، یک سیستم هشدار سریع بیماری کرونا بر مبنای رصد علائم حیاتی طراحی و پیاده سازی شده است. در این سیستم، با تکیه بر علائم هشداردهنده بیماری کرونا و با استخراج سیگنال های حیاتی فرد استفاده کننده از دستبند، نسبت به ریسک ابتلای کاربر تصمیم گیری می شود.

    

این سیستم که به صورت یک مچ بند طراحی شده است، امکان برقراری ارتباط با تجهیزات جانبی با استفاده از تکنولوزی وای-فای را دارد. به منظور تحلیل و نمایش داده های استخراج شده، از یک برنامه کاربردی موبایل بهره برده شده است. این برنامه قابلیت نمایش داده های حسگرها، تحلیل داده های استخراج شده و ارسال آنها با سمت مراکز داده متصل به سیستم های ذخیره سازی پیشینه اطلاعات پزشکی بیمار را دارد.

 


دینامومتر دیجیتال

 

فناوران:
           دکتر علیرضا صفا

           محمد رشاد، هاتف استیری، ناعمه نصیری، مهدیس یونسی، علی قاری


توضیحات فناوری:
این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری قدرت عضلات دست، پا، پشت پا را دارا می باشد. کاربرد آن در توانبخشی، استعداد یابی ورزشی و سنجش آمادگی جسمانی ورزشکاران رشته هایی نظیر کشتی، بدمینتون، تنیس، جودو، شنا، دو میدانی و ... می باشد. از قابلیت های این دستگاه میتوان به اندازه گیری نیرو تا 100 کیلوگرم فورس با دقت 0.1 کیلوگرم فورس، اندازه‌گیری متوسط نیرو و حداکثر نیرو اشاره کرد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، گمرک جمهوری اسلامی ایران در گزارشی اعلام کرد: در نیمه نخست سال جاری 69 تن تجهیزات پزشکی به ارزش 441 میلیون دلار تجهیزات پزشکی وارد کشور شده است. بنابراین تأمین بخشی از این خواسته کشور کمک شایانی در راستای جلوگیری از خروج ارز را به دنبال دارد. با فراگیر شدن این دستگاه در مراکز فیزیوتراپی و سنجش مداوم قدرت عضلات فرد آسیب‌دیده می‌توان تا حصول بهبودی کامل فرآیند درمان را ادامه داد. بنابراین تعداد جلسات فیزیوتراپی نه همیشه به صورت یک عدد ثابت بلکه با عنایت به میزان بهبود حاصل‌شده تعیین نمود. اهمیت این موضوع زمانی دوچندان جلوه می‌کنند که با توجه به تغییر هرم جمعیتی کشور ایران به پیری و افزایش احتمال آسیب‌های عضلانی در این دوره، در سال‌های نچندان دور نیاز مبرم به ارتقا سطح درمان احساس می‌گردد.


علاوه بر کاربرد آن در فیزیوتراپی با توجه چندمنظوره بودن و هزینه معقول تأمین آن، می‌تواند ابزار مناسبی برای استعدادیابی ورزشی در مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه استفاده گردد. همچنین با بهره‌گیری از آن در ورزشکاران حرفه‌ای، ابزار کاربردی مناسبی برای سنجش میزان آمادگی ورزشکاران رشته کشتی، جودو، دومیدانی، تنیس، شنا و ... بوده و می‌تواند از بروز آسیب‌های احتمالی به دلیل عدم آمادگی جسمانی ورزشکار ممانعت نماید.


روغن ترانسفورماتور

 

فناوران:
           دکتر نسیبه حاجیلری - عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان


توضیحات فناوری:

روغن ترانس یک محصول کاملا وارداتی است و برای اولین بار در  گروه مهندسی شیمی دانشگاه گلستان در حال  تولید است. روغن ترانس روغنی معدنی به حساب می‌آید که از تقطیر جزءبه‌جزء نفت خام بدست می‌آید. دو وظیفه اصلی این روغن، کار به عنوان عایق الکتریکی و انتقال گرمای تولید شده درون ترانسفورماتور به بیرون است. این روغن دارای ضریب ‌دی‌الکتریک بالا و  خاصیت خنک کنندگی خوب و ویسکوزیته (گرانروی) پایینی است که موجب خاصیت عایقی فوق العاده می شود. از مشخصات اصلی این روغن می‌توان به خلوص بالا و عمر طولانی آن‌ها اشاره کرد.
 

    
 

این روغن ترانس دارای ضریب دی‌الکتریکی بالا، هدایت حرارتی بالا و پایداری شیمیایی در دماهای بالاست. برخی از مشخصات عمومی این روغن عبارت است: نقطه ریزش پایین در حدود 30- درجه سانتی‌گراد و نقطه اشتعال بالا در حدود 140 درجه سانتی‌گراد.

 


تله هوشمند آفات

 

فناوران:
            دکتر محمد مقصودلو (دانشگاه گلستان)

           دکتر علی سبطی (دانشگاه گلستان)

توضیحات فناوری:

تله هوشمند آفات، در نقش یک ناظر همیشه هوشیار در کنار کشاورز، امکان رصد آنلاین و وضعیت حضور و شیوع آفات در مزرعه را فراهم میکند. با بهره گیری از این فناوری، تصاویر تله های فرمونی به صورت منظم به مرکز داده ارسال میشود. پس از ارسال تصاویر به سرویس دهنده و ذخیره سازی در پایگاه داده، با کمک مکانیزم پردازش تصویر، آفات شناسایی شده و در صورت تطبیق با الگوهای ثبت شده، آفت ثبت می شود.

    

دوربین 5 مگا پیکسلی، مینی پی سی و مودم دانگل LTE با هدف عکس برداری از سطح تله و ارسال به سرویس دهنده، در داخل تله تعبیه شده است. با کمک این فناوری، استفاده از روش های مبارزه بیولوژیک اثرگذاری بیشتری در راستای کنترل و مبارزه با آفات دارد و مصرف سموم شیمیایی را کاهش می دهد.

 


فیلتر نانوالیاف پلیمری

 

فناوران:
           دکتر هانیه شکی - عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان


توضیحات فناوری:
آلودگي آبها با فلزات سنگين يكي از مسائل بسيار مهم در جهان است. بيشتر يونهاي فلزي سنگين حتي در غلظتهاي كم سمي و سرطانزا هستند و وجود آنها در پسابها تهديدي براي زندگي موجودات زنده محسوب مي شوند. شركتهاي تجارتي و صنايع، در جستجوي روشهاي ارزان و مؤثر براي جدا كردن اين فلزات از پسابهاي صنعتي خود مي¬باشند.وجود فلزات سنگين در منابع آبهاي سطحي و فاضلابها، مشكلات عديدهاي را به لحاظ كيفيت مصرف آب بوجود آورده است. روشهاي متعددي براي جداسازي فلزات از آبها به كار رفته كه از معايب اين روشها قيمت اجرايي بالا، جداسازي ناقص، انتخابگري پايين، عدم بازيابي مناسب، توليد لجن و لكه هاي سمي كه حذف آنها مشكل است و مصرف بالاي انرژي را ميتوان نام برد. امروزه تحقیقات در زمینه علم نانو نشان میدهد بسیاری از مشکلات ذکر شده تا حد زیادی با استفاده از مواد مقیاس نانویی مانند نانوذرات فعال زیستی، غشاء کاتالیستی نانویی، غشاهای نانولیفی و.. برطرف می شود. نانوالياف مبادله كننده یا جذب کنندهی يون يك فناوري جديد بوده است. از مزاياي اين مواد مي توان به سرعت جذب بالا، صرفه اقتصادي و راحتي كاربرد اشاره كرد.

نتایج:
 

 
     

 


 

تولید سوپر جاذب پلیمری

 

فناوران:
           دکتر هانیه شکی – عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان
         

توضیحات فناوری:

آلودگی منابع آبی با آلاینده‌های آلی و غیر آلی، از بزرگ‌ترین چالش‌های عصر حاضر است در حوزه تصفیه آب و پساب، سوپر جاذب‌ها (هیدرو ژل‌ها) عملکرد چشمگيري را در جذب انواع مختلف آلودگی‌های غیر آلی (مانند فلزات سنگین) و نیز آلاینده‌های آلی (مانند رنگينه¬های سمی) نشان داده‌اند. در این تحقیق یک سوپر جاذب پلیمری بر پایه پلی وینیل الکل به منظور حذف دو ماده رنگزای سمی متیلن بلو و ماکسیلون بلو تولید شد. این سوپرجاذب با راندمان 92 درصد توانست مواد رنگزای سمی مذکور را از پساب‌های رنگی حذف نماید.

    

 


رم پمپ

 

فناوران:
           دکتر مرتضی زنگانه - عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

         
توضیحات فناوری:
رم پمپ دستگاهي مبتني بر پديده ضربه قوچ مي­باشد که مي­توان آن را با کمترين هزينه اجرا و بهره­برداري براي مدت زمان طولاني بکار برد. استفاده از پديده ضربه قوچ جهت انتقال آب به زمين­هاي حاشیه رودخانه در قالب طرح رم پمپ (Ram Pump) مي تواند کمک شاياني به کشاورزان و باغداران حاشيه رودخانه باشد. اين پمپ اولين بار توسط جان وایت هارست در حدود 200 سال پیش اختراع شد و تا کنون نيز در بسياري از کشورهاي دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد. اين نوع از پمپ با توجه به گسترش زنبورداري در استان هاي شمالي کشور مي تواند کمک مناسبي براي اين شغل باشد. اين مساله با توجه به ساختار رودخانه ها آبراهه هاي شمال کشور و همچنين لزوم جلوگيري از فرسايش زمين هاي کشاورزي با استفاده از باغداري و توسعه باغ ها بيشتر اهميت مي یابد. در همين راستا، هدف از اين طرح بررسي پتانسیل ها و ساخت نمونه هاي تجاري اين دستگاه در دانشگاه گلستان به همراه دستنامه طراحی مي باشد. نکته مورد نظر در استفاده از اين پمپ بحث سازگاري آن با محيط زيست می باشد.

 

 


پرینتر سه بعدی هایپر کیوبیک

 

فناوران:
           دکتر وحید زنگانه – عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

        
توضیحات فناوری:

این دستگاه قابلیت تولید انواع قطعات سه بعدی مورد نیاز در صنعت، تزیینات و سرگرمی را با مواد اولیه pla, abs,nylon دارد سطح قابل چاپ ۲۰ سانتی‌متر و دارای نمایشگر و قابلیت چاپ بدون نیاز به کامپیوتر و از طریق حافظه micro SD می‌باشد. دارای اکسترودر mk۸ با قطر نازل ۰,۴mm  بوده، بدنه از جنس آلومینیوم (پروفیل شیاردار مهندسی) و برخی اتصالات پرینت شده از جنس pla می‌باشند.

    

از تعداد ۴ موتور nema ۱۷ و ۳ درایور a۴۹۸۸ و یک درایور TMC۲۱۰۰ جهت کنترل حرکت موتورها استفاده شده است. دارای مادر بورد RAMPS ۱.۶ و پردازنده mega ۲۵۶۰ بر روی برد آردوینو مگا می‌باشد و از منبع تغذیه ۱۲ ولت ۳۰ آمپر استفاده می‌کند. وزن دستگاه حدود ۵ کیلوگرم می‌باشد که به راحتی قابل حمل هست. با تغییراتی که در زبان نمایش صفحه مونیتر داده شده از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند.


دستگاه سی ان سی 4محور

 

مجریان طرح:
                     دکتر وحید زنگانه - عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

     

توضیحات طرح پژوهشی:
           

این دستگاه با مکانیزم حرکتی چرخ و سیستم انتقال قدرت دنده شانه ای دارای استپر موتور های nema23 22 کیلوگرم میباشد. که از قدرت مناسبی برخوردار است.

بدنه از جنس پروفیل آهن، و پروفیل آلومینیومی شیاردار مهندسی میباشد. که در برابر هرگونه فشار و ضربه مقاومت دارد.

دارای کنترلر mach3 و سنسور های مجاورتی و پراب میباشد و ازدقت بالایی برخوردار است. این نمونه به گونه ا ی بهینه شده و کامل شده ی نمونه های پیشین و مدل های موجود در بازار می باشد. از کاربرد های این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-اجرای طرح های منبت روی چوب

 


دستگاه سنجش صحت و سلامت

 

مجریان طرح:
           دکتر علیرضا صفا عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

توضیحات طرج پژوهشی:
           

ساخته شده توسط تیم رباتیک ساواش‌چی انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه گلستان

این دستگاه پزشکی، توسط تیم رباتیک ساواش‌چی انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه گلستان ساخته شده است.

شرح پروژه به این قسم است که با قرار دادن یکی از انگشتان دست بر روی سنسور مورد نظر میزان اشباع اکسیژن موجود در خون، تعداد ضربان قلب و دمای بدن را اندازه گیری می‌کند.

 

خروجی این اندازه گیری به دو صورت امکان پذیر است :

حالت اول نمایش این سه پارامتر بر روی نمایشگر کوچکی است که بر روی دستگاه طعبیه شده است.

حالت دوم ارسال اطلاعات از طریق درگاه ارتباط بی‌سیم بلوتوث بر روی تلفن همراه است.

 

 

نحوه‌ی تشخیص سلامت فردی که مورد تست قرار گرفته به این صورت است که بر اساس یک سری از استانداردهای پزشکی، اگر میزان اشباع اکسیژن در خون آن فرد کمتر از 94 درصد و گرمای بدن آن به بیش از حد معمول ( با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط بدنی آن فرد ) و با توجه به علت تست، تعداد ضربان قلب آن شخص کمتر و یا بیشتر از حد مد نظر باشد، می‌توانیم بگوییم فرد دارای علائم بیماری‌ای می‌باشد.

 

قابل به ذکر است که ساخت این دستگاه به علت تشخیص و احتمال دادن اینکه شخص مورد نظر دارای بیماری کرونا هست یا خیر، ساخته شده است. به همین دلیل، نام آن را دستگاه تست صحت و سلامت و یا به عبارتی کرونا سنج قرار داده‎‌‍‌ایم.

عملکرد الکترونیکی این دستگاه به قسمی است که اطلاعات بدنی شخص از طریق سنسور موجود و نور مادون قرمز تابیده شده به خون آن فرد، از بدن گرفته شده و به هسته‌ی مرکزی این دستگاه یعنی پردازنده‌ی آردوینو ارسال می‌شود.

بعد از پردازش اطلاعات ارسالی، مقدار اشباع اکسیژن موجود در خون، تعداد ضربان قلب و دمای بدن بر روی نمایشگر دستگاه و همچنین توسط مايول بلوتوث بر روی تلفن همراه قابل مشاهده است.

این پروژه به صورت کاملا بومی در نمونه اولیه تولید شده و قابلیت تجاری سازی و انبوه سازی را دارد.

                                  

 


 

کارت جمع آوری داده از راه دور

مجریان طرح:
           دکتر سید مهدی رخت اعلا - هیئت علمی دانشگاه گلستان

توضیحات طرج پژوهشی:

ساخت کارت جمع اوری داده از راه دور با قابلیت ارسال داده در بر روی بستر امن
Remote data Acquisition card (RDAQ) –KIDSA   Static IP-APN

ذخیره سازی داده ها در فلش کارت خواندن سنسورها و اندازه گیری و ارسال داده ها با نرم افزار  RDAQ نرم افزار مانیتورینگ محلی با سیستم
Remote قابلیت ارسال اندازه گیری ها بصورت LabVIEW.

 

کاربرد:

کنترل و مانیتورینگ پرورش ماهی با کارتهای هوشمند RDAQ وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش انبارهای دارویی، سیستم های انبار مواد غذایی، سردخانه ها، اتاق کامپیوتر و سرور و بیمارستانها.

 

 


 

دستگاه ویدئو لارنگسکوپ

مجریان طرح:
           دکتر سید مهدی رخت اعلا - هیئت علمی دانشگاه گلستان

توضیحات طرج پژوهشی:

ویدئو لارنگوسکوپ  باعث شده است جراحی‌ها کم‌خطرتر و با انعطاف‌پذیری بیشتری باشد. بدنه سبک‌وزن، جراحی ساده، ساده شدن فرایند گرفتن، ایمنی و کارامدی بالا، می‌تواند باعث مواجهه مطلوب و بهینه با دهانه حنجره شود، درحالی‌که احتمال آسیب رساندن به بافت حنجره ناشی از لوله‌گذاری کاهش می‌یابد.

کاربرد محصول

  • اتاق عمل بیمارستانهای خصوصی و دولتی
  • ICU
  • انجام معاینات
  • انجام جراحی حنجره گلو و تارهای صوتی فواصل بین انها

مشخصات محصول

  • دوربین با کیفیت بالا
  • سیستم ضد بخار(Anti-fog)
  • مجهز به منبع نور LED
  • سیستم تنظیم شدت نور خودکار
  • دارای حافظه 16 گیگا بایت
  • قابلیت استفاده از انواع کارت حافظه، مانیتور رنگی5 اینچی
  • دارای باطری داخلی قابل شارژ
  • خروجی تصویر جهت اتصال به نمایشگر بزرگتر
  • کیف مخصوص حمل و نگهداری
  •  وزن: کمتر از ۳۵۰ گرم

 

 

 

 

 


تعداد بازدید: 1125