مدیریت گروه فناوری، تجاری‌سازی و کارآفرینی

غرفه نمایشگاه استانی هفته پژوهش دانشگاه گلستان - سال 1399

 

 

            

            

            

 


دستبند هوشمند اطلاعات پزشکی

فناوران:
           دکتر محمد مقصودلو (دانشگاه گلستان)
           دکتر مهدی اعرابی (دانشگاه علوم پزشکی)
           دکتر مرتضی منصوری (دانشگاه علوم پزشکی)

توضیحات فناوری:
​​​​​​در این طرح، یک سیستم هشدار سریع بیماری کرونا بر مبنای رصد علائم حیاتی طراحی و پیاده سازی شده است. در این سیستم، با تکیه بر علائم هشداردهنده بیماری کرونا و با استخراج سیگنال های حیاتی فرد استفاده کننده از دستبند، نسبت به ریسک ابتلای کاربر تصمیم گیری می شود.

    

این سیستم که به صورت یک مچ بند طراحی شده است، امکان برقراری ارتباط با تجهیزات جانبی با استفاده از تکنولوزی وای-فای را دارد. به منظور تحلیل و نمایش داده های استخراج شده، از یک برنامه کاربردی موبایل بهره برده شده است. این برنامه قابلیت نمایش داده های حسگرها، تحلیل داده های استخراج شده و ارسال آنها با سمت مراکز داده متصل به سیستم های ذخیره سازی پیشینه اطلاعات پزشکی بیمار را دارد.

 


دینامومتر دیجیتال

 

فناوران:
           دکتر علیرضا صفا

           محمد رشاد، هاتف استیری، ناعمه نصیری، مهدیس یونسی، علی قاری


توضیحات فناوری:
این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری قدرت عضلات دست، پا، پشت پا را دارا می باشد. کاربرد آن در توانبخشی، استعداد یابی ورزشی و سنجش آمادگی جسمانی ورزشکاران رشته هایی نظیر کشتی، بدمینتون، تنیس، جودو، شنا، دو میدانی و ... می باشد. از قابلیت های این دستگاه میتوان به اندازه گیری نیرو تا 100 کیلوگرم فورس با دقت 0.1 کیلوگرم فورس، اندازه‌گیری متوسط نیرو و حداکثر نیرو اشاره کرد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، گمرک جمهوری اسلامی ایران در گزارشی اعلام کرد: در نیمه نخست سال جاری 69 تن تجهیزات پزشکی به ارزش 441 میلیون دلار تجهیزات پزشکی وارد کشور شده است. بنابراین تأمین بخشی از این خواسته کشور کمک شایانی در راستای جلوگیری از خروج ارز را به دنبال دارد. با فراگیر شدن این دستگاه در مراکز فیزیوتراپی و سنجش مداوم قدرت عضلات فرد آسیب‌دیده می‌توان تا حصول بهبودی کامل فرآیند درمان را ادامه داد. بنابراین تعداد جلسات فیزیوتراپی نه همیشه به صورت یک عدد ثابت بلکه با عنایت به میزان بهبود حاصل‌شده تعیین نمود. اهمیت این موضوع زمانی دوچندان جلوه می‌کنند که با توجه به تغییر هرم جمعیتی کشور ایران به پیری و افزایش احتمال آسیب‌های عضلانی در این دوره، در سال‌های نچندان دور نیاز مبرم به ارتقا سطح درمان احساس می‌گردد.


علاوه بر کاربرد آن در فیزیوتراپی با توجه چندمنظوره بودن و هزینه معقول تأمین آن، می‌تواند ابزار مناسبی برای استعدادیابی ورزشی در مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه استفاده گردد. همچنین با بهره‌گیری از آن در ورزشکاران حرفه‌ای، ابزار کاربردی مناسبی برای سنجش میزان آمادگی ورزشکاران رشته کشتی، جودو، دومیدانی، تنیس، شنا و ... بوده و می‌تواند از بروز آسیب‌های احتمالی به دلیل عدم آمادگی جسمانی ورزشکار ممانعت نماید.


سامانه هوشمندثبت و ارزیابی بهداشت دست

 

فناوران:
           دکتر سجاد جوزدانی(شرکت شتابگران فناوری گلستان)


توضیحات فناوری:
دستگاه هوشمند اسمارت سپت مدل ایستاده با هدف ضد عفونی دست در اماکن عمومی از جمله سازمان ها ، فرودگاه ها ، ایستگاه های قطار ، مراکز درمانی ، مدارس ، دانشگاه ها ، کارخانجات ، هتل ها ، رستوران هاو سایر اماکن عمومی نصب می شود. این دستگاه هوشمند بدون نیاز تماس دست به صورت اتوماتیک باظرفیت 5 لیتر معادل 5 هزار بار عمل ضد عفونی دست را با نصب و راه اندازی آسان فراهم می کند. سامانه هوشمند ثبت و ارزیابی بهداشت دست اسمارت سپت اولین سامانه ی مدیریت رعایت بهداشت دست در دنیا است که نظارت هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در بستر ابری را امکان پذیر می سازد.

    
 

نظارت هوشمند:  سامانه اسمارت سپت دارای قابلیت ارسال داده ها به صورت بلادرنگ است.

سادگی: سامانه  اسمارت سپت به گونه ای طراحی شده است که نصب و راه اندازی اسان و رابط کاربری زیبا و کارپسندی داشته باشد اتصال

بی سیم: سامانه اسمارت سپت به صورت مستقیم و بدون هیچ گونه تجهیزات اضافی می تواند از طریق وای فای  بهداشت افراد و بخش های مختلف را کنترل و گزارش گیری کنند

 


تله هوشمند آفات

 

فناوران:
            دکتر محمد مقصودلو (دانشگاه گلستان)

           دکتر علی سبطی (دانشگاه گلستان)

توضیحات فناوری:

تله هوشمند آفات، در نقش یک ناظر همیشه هوشیار در کنار کشاورز، امکان رصد آنلاین و وضعیت حضور و شیوع آفات در مزرعه را فراهم میکند. با بهره گیری از این فناوری، تصاویر تله های فرمونی به صورت منظم به مرکز داده ارسال میشود. پس از ارسال تصاویر به سرویس دهنده و ذخیره سازی در پایگاه داده، با کمک مکانیزم پردازش تصویر، آفات شناسایی شده و در صورت تطبیق با الگوهای ثبت شده، آفت ثبت می شود.

    

دوربین 5 مگا پیکسلی، مینی پی سی و مودم دانگل LTE با هدف عکس برداری از سطح تله و ارسال به سرویس دهنده، در داخل تله تعبیه شده است. با کمک این فناوری، استفاده از روش های مبارزه بیولوژیک اثرگذاری بیشتری در راستای کنترل و مبارزه با آفات دارد و مصرف سموم شیمیایی را کاهش می دهد.

 


تهیه و شناسایی محلول حاوی نانو ذرات نقره-کیتوسان

و مطالعه خواص بیولوژی آن‌ها

 

فناوران:
           دکتر علی‌اکبر دهنو خلجی - عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان
           مهندس رئوف مازندرانی
           دکتر علی جان تبرایی


توضیحات فناوری:
در این پژوهش تهیه و شناسایی محلول حاوی نانو ذرات نقره-کیتوسان و مطالعه خواص بیولوژی آن‌ها صورت گرفته است. مشاهدات این تحقیقات نشان داده اشت که در ترکیب با کد AF-6 و AF-11 تهیه و به کمک تکنیک‌های مختلف شناسایی شده‌اند. خاصیت آنتی باکتریال محلول آن‌ها بر علیه چهار باکتری مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. 

نتایج:
 

 
     

 


 

تولید سوپر جاذب پلیمری

 

فناوران:
           دکتر هانیه شکی – عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان
           امیر حسین امیغی


توضیحات فناوری:

آلودگی منابع آبی با آلاینده‌های آلی و غیر آلی، از بزرگ‌ترین چالش‌های عصر حاضر است در حوزه تصفیه آب و پساب، سوپر جاذب‌ها (هیدرو ژل‌ها) عملکرد چشمگيري را در جذب انواع مختلف آلودگی‌های غیر آلی (مانند فلزات سنگین) و نیز آلاینده‌های آلی (مانند رنگينه¬های سمی) نشان داده‌اند. در این تحقیق یک سوپر جاذب پلیمری بر پایه پلی وینیل الکل به منظور حذف دو ماده رنگزای سمی متیلن بلو و ماکسیلون بلو تولید شد. این سوپرجاذب با راندمان 92 درصد توانست مواد رنگزای سمی مذکور را از پساب‌های رنگی حذف نماید.

    

 


دستگاه بذرکار خودکار

 

فناوران:
           دکتر حامد حسینی - عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

          محمد فاطمی نیا


توضیحات فناوری:
کاشت بذر به ‌صورت سنتی در اراضی کوچک و همچنین باغ‌ها توسط کشاورز سبب فشار جسمی برای کشاورز شده و انجام ردیف‌کاری را مشکل می‌سازد. این ماشین با مقیاس کوچک، می‌تواند انواع بذور را در زمینه‌ای دارای موانع مانند درخت و اراضی نه ‌چندان وسیع مانند گلخانه به‌ صورت خودکار توسط یک سرنشین به انجام رساند. سرنشین می‌تواند در هر سنی و با هر قدرت بدنی باشد. ماشین دارای دو خیش با فاصله قابل تنظیم و یک جعبه ذخیره بذر با سیستم تقسیم بذر و قطار کردن آن‌ها پشت سر هم می‌باشد.

خیش‌ها زمین را با عمق مطلوب شکافته و سیستم بذر کار، دانه‌ها را در شیار کنده شده قرار می‌دهد. سپس یک چنگک در انتهای ماشین خاک را روی گودال ریخته و بذر را در خاک دفن می‌کند. در نهایت یک سیستم آب پاش قطره‌ای در انتهای ماشین دانه‌های کاشته شده را به‌صورت قطره‌ای آبیاری می‌نماید. علاوه بر این دستگاه ساخته شده از قابلیت‌های دیگری از قبیل قابلیت اتصال و نصب موتورهای سمپاش و جمع آوری علوفه خشک به آن در حین کاشت و آبیاری برخوردار می‌باشد. 

 


پرینتر سه بعدی هایپر کیوبیک

 

فناوران:
           دکتر وحید زنگانه – عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

           علی اسلانی‌


توضیحات فناوری:

این دستگاه قابلیت تولید انواع قطعات سه بعدی مورد نیاز در صنعت، تزیینات و سرگرمی را با مواد اولیه pla, abs,nylon دارد سطح قابل چاپ ۲۰ سانتی‌متر و دارای نمایشگر و قابلیت چاپ بدون نیاز به کامپیوتر و از طریق حافظه micro SD می‌باشد. دارای اکسترودر mk۸ با قطر نازل ۰,۴mm  بوده، بدنه از جنس آلومینیوم (پروفیل شیاردار مهندسی) و برخی اتصالات پرینت شده از جنس pla می‌باشند.

    

از تعداد ۴ موتور nema ۱۷ و ۳ درایور a۴۹۸۸ و یک درایور TMC۲۱۰۰ جهت کنترل حرکت موتورها استفاده شده است. دارای مادر بورد RAMPS ۱.۶ و پردازنده mega ۲۵۶۰ بر روی برد آردوینو مگا می‌باشد و از منبع تغذیه ۱۲ ولت ۳۰ آمپر استفاده می‌کند. وزن دستگاه حدود ۵ کیلوگرم می‌باشد که به راحتی قابل حمل هست. با تغییراتی که در زبان نمایش صفحه مونیتر داده شده از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند.


داده‌کاوی تراکنش‌ کارت‌های هوشمند (من کارت)

 

مجریان طرح:
           دکتر علی غلامی (دانشگاه گلستان)
           دکتر مهدی یعقوبی - عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

           دکتر نورالدین دبیری – عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

            دکتر محمد علی وکیلی            

           محمود سلیمانی، سید محمد اعتضادی، بگنج مرادی، رامین مهاجرنوعی، مصطفی حیدری

 

توضیحات طرح پژوهشی:
           

به سفارش شهرداری مشهد، قرارداد پژوهشی خارج دانشگاه "بررسی و تحلیل تراکنش کارت های هوشمند حمل و نقل شهری شهرداری مشهد به مدت یکسال با دانشگاه گلستان منعقد شد.

تراکنش‌های کارت‌های هوشمند (من‌کارت) در حوزه حمل‌ونقل همگانی (اتوبوس‌رانی و قطارشهری) شهرداری مشهد با ارائه مدل ریاضی پیش‌بینی تقاضا و بهنگام‌سازی ماتریس سفر انجام می گیرید و سعی در برآورد مقاصد سفر هر یک از کارت‌ها دارد.

گفتنی است در این پروژه تلاش بر کشف روابط ناشناخته بین داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های داده کاوی بر روی پایگاه‌ های داده می باشد و نتیجه این مطالعه، تولید نرم‌افزار برای کارشناسان حوزه حمل و نقل همگانی (اتوبوس‌رانی و قطارشهری) شهرداری مشهد است که با استفاده از شاخص تقاضا و سایر عوامل عملکردی در جهت بهبود سیستم تاثیر بسزایی دارد.


اصلاح طرح هندسی ترافیکی معبر جرجان

از کاشانی تا ورودی شهر گرگان

 

مجریان طرح:
           دکتر سید رسول داودی (دانشگاه گلستان)

توضیحات طرج پژوهشی:
           به سفارش شهرداری گرگان طرح مطالعات اصلاح و طرح هندسی ترافیکی معبر جرجان از کاشانی تا ورودی شهر گرگان در قالب قرارداد پژوهشی برون دانشگاهی در حال انجام است. هدف از اجرای این طرح رفع مشکلات ترافیکی دوربرگردان ها و تقاطع های ورودی شرق گرگان می باشد. یادآور می گردد که در سال گذشته، محققان دانشگاه گلستان توانستند طرح مشابهی را در بلوار استرآباد با همکاری شهرداری گرگان انجام دهند.

 


 

فعالیتهای مجله پژوهش های  تغیرات آب و هوایی

 

تغییرات آب و هوایی و پیامدهای آن از چالش‌های اصلی پیش روی جوامع بشری به ویژه طی چند دهه گذشته بوده است. شناخت این دگرگونی‌ها و پدیده‌های مرتبط با آن، از رسالت‌های اصلی آب و هواشناسان است. مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت کاهش پیامدهای نامطلوب تغییرات آب و هوایی، بدون شناخت و تبیین این دگرگونی‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد. بگونه ای که امروزه هیچ راهکار سازگاری و انطباق با دگرگونی‌های آب و هوایی، بدون واکاوی و ارزیابی رفتارهای نابهنجار اقلیمی در طی زمان و مکان به اهداف مطلوب دست نخواهد یافت. بنابراین هدف نشریه حاضر، فراهم کردن وسیله تبادل علمی بین محققان و پژوهشگرانی داخلی و بین‌المللی می‌باشد که از رشته‌های مختلف در مورد مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی کار می‌کنند.

 

 


 

فعالیت های مرکز نشر دانشگاه به روایت تصویر

 

 

 


تعداد بازدید: 1425